Zoom introduceert waaier aan nieuwe AI-toepassingen

Tijdens Zoomtopia, de eigen conferentie die Zoom momenteel houdt in de Amerikaanse stad San Jose, zijn een heleboel nieuwe AI-toepassingen voorgesteld. Het platform wordt flink uitgebreid met verschillende functies waarmee bedrijven onder andere hun klantenservice en interne samenwerkingen kunnen verbeteren.

Communicatieplatform Zoom krijgt er een pak nieuwe AI-toepassingen bij. De upgrades zijn te verdelen onder drie grote categorieën: interne samenwerking, klantenservice verbeteren en een nog meer open ecosysteem worden waarbij gebruikers de nodige keuzes hebben.

Klant is koning

Met zijn AI-aangestuurde Customer Experience-oplossingen (CX) wil Zoom de partner zijn voor bedrijven die omgaan met klanten. Die beschikken nu over verschillende extra toepassingen om die taak zo vlot mogelijk te volbrengen.

Zo is er  AI Expert Assist, die kan contactcenters helpen via generatieve AI te luisteren. Het systeem maakt een onderscheid tussen wie rechtstreeks met klanten in contact staat en hun supervisors:

  • Voor de klantenteams gebruikt de AI natuurlijke taal om contextueel en real-time voorstellen te doen voor interacties en om nuttige informatie te verstrekken. (Beschikbaar in Q4.)
  • Supervisors kunnen rekenen op kostenbesparende suggesties en voorstellen die gemiste kansen op verbetering moeten vermijden. (Beschikbaar in Q1.)

De alomtegenwoordige AI-assistent Zoom Companion vervoegt ook hier het gezelschap. Generatieve AI zorgt voor live transcripties en samenvattingen. Deze opvolger van Zoom IQ doet ook aan sentimentanalyse in real time.

Mensen vinden het fijn om bedrijven te contacteren via kanalen die ze al kennen. Daarom integreren Zoom Virtual Agent en Zoom Contact Center de komende maanden met Meta’s Messenger en WhatsApp.

Met Outbound Dialer in Zoom Contact Center kunnen klantenteams een preview van een gesprek genereren. Het systeem zal ook automatisch een nummer bellen, wanneer iemand van het klantenteam beschikbaar is om te helpen. Die functie komt er volgend jaar aan. Met Remote desktop control kan een bedrijf zijn klantenteam ook een uitgebreidere toegang verlenen tot het platform.

Eventmanagers krijgen betere ondersteuning in het opzetten en uitvoeren van live evenementen, dankzij generative AI in Zoom Events. Dit kan door uitnodigingen via mail die door AI zijn gegenereerd en in lobby-chats (beschikbaar de komende maanden) of tijdens live sessies (beschikbaar volgend jaar).

Samenwerking loont

Wie Zoom zegt, die denkt meestal meteen aan hybride werken en online samenwerken met collega’s. Het bedrijf staat sinds de lockdowns niet voor niets ongeveer synoniem met videobellen. Daarom is het niet onlogisch dat er ook op dat vlak enkele upgrades zijn voorgesteld.

Eerder dit jaar was er de overname van Workvivo, een platform om werknemers te informeren, engageren en verbinden in een hybride werkomgeving. Daarom wordt dit platform direct in de desktop van Zoom geïntegreerd, de komende weken.

Hybride werken betekent ook af en toe de kantoorsfeer opsnuiven en de collega’s in het echt zien. Heel wat bedrijven zijn door de fluïde manier van werken afgestapt van vaste plaatsen. Met Workspace Reservation kunnen mensen nu een plattegrond zien waar hun gereserveerde plaats zich bevindt, inclusief een route op hun telefoon of tablet. Het systeem doet ook suggesties om zo dicht mogelijk bij collega’s te zitten waar je nauw mee samenwerkt.

Soms weet je niet of iemand virtueel of live aanwezig gaat zijn. Daarvoor is er My Office View in Huddles. Vanaf volgend jaar kan je zo zien of je naaste collega’s effectief op kantoor zijn of ergens op locatie in de virtuele Huddle. Mocht je mensen in een virtuele meeting niet kennen, dan kan dat volgend jaar worden opgelost met Name Tags voor in een call.

Met Dynamic Layouts for Zoom Rooms wordt het makkelijker om een conversatie op het scherm te volgen. Actieve sprekers worden namelijk groter weergegeven. Deze functie is beschikbaar in december en bestaat nu al in bèta.

Via Zoom Scheduler vind je nog een heel aantal andere toepassingen voor een vlotte samenwerking:

  • Integratie vaan eenmalig te gebruiken boeklinks naar je kalender
  • Gepersonaliseerde logo’s
  • Ondersteuning voor meerdere accounts om beschikbaarheid te checken

In de nabije toekomst komt er de mogelijkheid om unieke planningen te integreren, zodat gebruikers geen kalenderruimte per team of regio meer moeten vrijhouden. Bovendien is er gedelegeerde ondersteuning op komst, waardoor (menselijke) assistenten bijvoorbeeld iets voor hun overste kunnen inplannen.

Met Visitor Management krijgen bedrijven meer zicht op wie er locaties bezoekt. Admins kunnen regels uitschrijven, bepalen wie er mensen kan uitnodigen en rapporten daaromtrent inkijken. Werknemers kunnen nu via één systeem gasten uitnodigen en alle relevante praktische zaken regelen. Deze functie is ook beschikbaar in december.

Leefbaar ecosysteem

Zoom beschouwt zichzelf als een open platform en ondersteunt dat met een ecosysteem van integraties, apps en partners. Hierdoor kunnen gebruikers kiezen voor applicaties van derden, die vlot samengaan met de systemen van Zoom.

Daarom is het nu nog makkelijker voor gebruikers om via Zoom een workflow te creëren en uitrollen. Het bedrijf voorziet een vlottere toegang tot zijn API’s en SDK’s,zodat ontwikkelaars één app toegankelijk kunnen maken voor verschillende Zoom-producten.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home