Copilot-concurrent Zoom AI Companion kost niets extra voor betalende gebruikers

Zoom brengt zijn AI Companion naar betalende gebruikers. Zij kunnen met de generatieve AI-assistent aan de slag binnen hun bestaande abonnement zonder meerkost.

Zoom brengt de Zoom AI Companion naar betalende Zoom-gebruikers. Wie betaalt voor een Zoom-account, krijgt automatisch toegang tot de generatieve AI-assistent. De Zoom AI Companion is een evolutie van Zoom IQ op maat van gebruikers.

De digitale AI-assistent zal alomtegenwoordig zijn in het platform en kan meerwaarde bieden bij vergaderingen, chat- en telefoongesprekken, mail, whiteboards en meer.

Waaier aan nieuwigheden

In Zoom Meetings kan de AI Companion vergaderingen snel samenvatten, werkpunten naar boven halen en belangrijke hoofdstukken in een opname aanduiden. Ook tijdens een vergadering is de assistent beschikbaar. Wie wat later in de meeting toekomt of even heeft weggedroomd, kan aan de assistent vragen wat hij of zij gemist heeft. Deze functionaliteit wil Zoom in de lente van volgend jaar uitrollen.

Zoom Team Chat krijgt met de AI Companion de capaciteit om op basis van een chatgesprek snel antwoorden te genereren. Als gebruiker kan je aangeven wat de toon en de lengte van zo’n automatisch antwoord moet zijn. In begin 2024 wordt het mogelijk om met de hulp van AI gesprekken automatisch aan te vullen. De komende weken krijgen gebruikers al de optie om een samenvatting van een lange thread te vragen aan de AI.

lees ook

Zoom integreert OpenAI-technologie in Zoom IQ

Voor whiteboards zal de AI Companion z’n gebruikers helpen door ideeën, te categoriseren en vanaf volgend jaar ook beelden te genereren. Vanaf de herfst van dit jaar duikt de Companion in de Zoom-mailbox om daar drafts van gesprekken te suggereren. In het tweede kwartaal van 2024 komt daar dan de mogelijkheid bij om automatisch notulen van vergaderingen toe te voegen, en kan de AI SMS-gesprekken en telefoongesprekken via Zoom Phone samenvatten.

Volwaardige conversaties

Ook in de lente van 2024 verschijnt er dan een volwaardige conversatie-interface waarmee je in gesprek kan gaan met de AI Companion. Die moet dan uit de context begrijpen wat je nodig hebt, en kan beroep doen op data zoals eerdere vergaderingen en zelfs bepaalde verbonden toepassingen van derden. In deze fase ontpopt de AI Companion zich tot een echte assistent.

Volgens Zoom kan een gebruiker bijvoorbeeld aan de AI vragen om hulp bij de voorbereiding van een vergadering, onder andere door de status van relevante projecten naar boven te halen en belangrijke actuele informatie uit eerdere vergaderingen, chats en documenten samen te vatten. Zoom benadrukt dat data van externe applicaties daarvoor enkel beschikbaar is na duidelijke toestemming.

lees ook

ChatGPT kost dagelijks 700.000 dollar om te draaien

In de vergadering kan je dan in realtime met de assistent praten voor allerhande problemen. Zo kan de Companion aan de hand van een probleem dat aan bod komt in de meeting alvast aan een antwoord beginnen werken dat later via mail wordt doorgestuurd. Na de vergadering kan je dan natuurlijk een samenvatting vragen, alsook de volgende stappen.

Concurrentie met Copilot

 De Zoom AI Companion lijkt in zijn opzet sterk op de Microsoft 365 Copilot. Dat is meteen ook de voornaamste concurrentie voor Zoom. De vergaderspecialist moet daarom wel data van derden bij z’n chatbot betrekken. Enkel zo is het immers mogelijk om tips en samenvattingen te geven aan de hand van het totaalplaatje.

Microsoft zal in de regel meer bedrijfsdata ter beschikking hebben voor een AI dan Zoom, maar Zoom kiest voor concurrentie via prijs. Microsoft vraagt immers een flinke premium voor Copilot-functies bovenop een bestaand Microsoft 365-abonnement, terwijl Zoom alle functies integreert voor betalende gebruikers. In welke mate die strategie op termijn houdbaar is, zal moeten blijken. AI-query’s kosten immers best veel geld wanneer je de benodigde rekenkracht en elektriciteit in rekening neemt. Die kan Zoom niet extra doorrekenen naar z’n klanten.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home