Tableau krijgt nieuwe AI-gedreven functies

tableau

Tableau onthult nieuwe AI- en analytics-gestuurde toevoegingen aan zijn platform. Volgens het bedrijf zelf zijn de functies bedoeld om mensen de juiste technologie te bieden waarmee ze slimmere en snellere beslissingen kunnen maken. 

De belangrijkste vernieuwingen binnen Tableau zijn een compleet nieuwe functie genaamd Ask Data en een uitbreiding van de bestaande Explain Data-functie. 

Ask data maakt het mogelijk voor gebruikers om vragen te stellen door gebruik te maken van natuurlijke taal, autocorrect en herkenning van synoniemen. De tool is direct te integreren in business intelligence dashboards en kan ook embedded worden in portals en apps. 

Verder komt Ask Data met Lenses. Gebruikers kunnen Lenses opzetten voor specifieke toepassingen. Zo kunnen verschillende teams dezelfde data cureren op basis van hun eigen context. Een enkele rij data kan bij het ene team bekend staan onder de naam ‘sales’, bij een andere als ‘omzet’ en bij weer een andere als ‘facturen’.

Waar Lenses inzicht in de data geeft vanuit een bepaalde hoek, kijkt Explain Data juist naar de volledige dataset. Explain Data draait statistische modellen en zoekt naar een mogelijke uitleg achter de waarde van een specifiek datapunt. Volgens Tableau kan Explain Data de kans op fouten door ‘vieze data’ verminderen. Ook gaat de tool vertekening door handmatige selecties tegen door te zoeken naar een uitleg in de gehele databron.

Nieuwe Salesforce-functies

Naast de Ask Data en Explain Data verbeteringen, voegt Tableau ook Einstein Discovery for Reports toe. De functie is gebaseerd op de Einstein-technologie van Salesforce en breidt de CRM workflows van Salesforce uit met big data-inzichten. 

Einstein Discovery for Reports analyseert Salesforce-data automatisch. Vervolgens geeft de tool een link naar Einstein Discovery voor meer mogelijkheden om de data te verkennen en machine learning toe te passen. 

Dankzij een aanvullende nieuwe Tableau-functie, genaamd Ask Data for Salesforce, kunnen Salesforce-gebruikers via natuurlijke taal vragen invoeren over hun CRM-data. De functie geeft vervolgens antwoord in de vorm van dashboards, inzichten en bedrijfsaanbevelingen. 

Makkelijker problemen oplossen met data

“Het is de missie van Tableau om mensen te helpen hun data te zien en begrijpen. We begonnen met de introductie van de self-service revolutie in business intelligence. Met elke product release willen we het makkelijker en intuïtiever maken voor mensen om problemen op te lossen met data en voor organisaties om data-driven te worden”, zegt Francois Ajenstat, chief product officer bij Tableau, over de introductie van de nieuwe functies.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home