Tableau breidt ecosysteem uit en komt naar Slack

Data-analyseplatform Tableau breidt zijn productportfolio uit en zet in op een diepere integratie met het ruime Salesforce-ecosysteem.

Op de Tableau Conference 2021 kondigt Tableau verschillende nieuwigheden aan. Het data-analysebedrijf werd in 2019 eigendom van Salesforce, dat daar 15,7 miljard dollar voor neertelde. Het hoeft daarom niet te verwonderen dat Tableau op de conferentie extra inzet op synergie met het brede salesforce-ecosysteem. Zo kondigt Tableau integraties aan met Slack, die andere grote overname van Salesforce.

Tableau spreekt van Slack-First Analytics en wil werknemers rechtstreeks in Slack inzichten geven in data. “We willen analytics naar de flow van de business brengen, zodat iedereen een datapersoon kan worden”, zegt Chief Product Officer Francois Ajenstat. Zo kan je vanuit de communicatietool in mensentaal vragen stellen over data. Tableau zou dan duidelijke antwoorden moeten serveren. Klanten kunnen ook dieper gaan, en rechtstreeks in Slack uitleg vragen over bepaalde trends in hun gegevens. Tot slot kunnen Tableau-gebruikers via AI bepaalde zaken voorspellen. De functies heten respectievelijk Ask Data in Slack, Explain Data in Slack en Einstein Discovery in Slack. De aankondigingen passen in de ambitie van Salesforce voor Slack.

“Mensen kunnen zo vragen stellen over hun data, zonder dat ze daarvoor hun vertrouwde interface moeten verlaten”, zegt Ajenstat. “De functionaliteit van Tableau komt naar Slack.”

Voorspellen en vergelijken

Op zijn event breidt Tableau ook het eigen portfolio uit. Met zijn Business Science-tools wil het bedrijf klanten helpen om besluiten te nemen op basis van relevante data. Daartoe introduceert Tableau eerst en vooral Model Builder. Dat is een tool die samenwerkt met de Einstein Discovery Engine om voorspellende modellen uit te werken. Die modellen doen bijvoorbeeld uitspraken over toekomstige verkoopopportuniteiten. Gebruikers hoeven hun Tableau-workflow niet te verlaten om ermee aan de slag te gaan.

lees ook

Hoe Slack zich wil onderscheiden van Microsoft Teams

Bijkomend laat de dataspecialist Scenario Planning zien. Die tool vertrouwt opnieuw op Einstein, deze keer door klanten de optie te geven om verschillende scenario’s met elkaar te vergelijken. “Het vraagt traditioneel veel kennis om dergelijke wat-als-scenario’s te onderzoeken”, zegt Ajenstat. Tableau wil van die instapdrempel af. De voorspellende kracht van de AI, losgelaten op relevante gegevens, moet hen helpen naar de gewenste resultaten te werken. “De functionaliteit zal data-inzichten democratiseren”, voorspelt Ajenstat.

Andere nieuwigheden

“80 procent van de tijd wordt gebruikt om data klaar te zetten en maar 20 procent om te onderzoeken”, claimt Ajenstat. “Dat willen we omdraaien.” Dat doet het bedrijf met de introductie van Share Prep Flows in Tableau Public. Daarmee kunnen organisaties best practices delen, zodat voorbereiding van data op termijn sneller gaat. Prep Extensions helpen organisaties om tools ter voorbereiding van de data met elkaar te gebruiken en te delen.

Ook zet Tableau in op extra connectiviteit. Virtual Connections laat beheerders toe om databronnen met iedereen in de organisatie te delen en de Enterprise Data Catalogs zorgen voor de integratie van metadata met bedrijfsdata. Denk aan metagegevens van bijvoorbeeld Collibra of andere externe bronnen.

Tot slot krikt de Salesforce-dochter haar beveiliging nog wat op. Het wordt eenvoudiger voor beheerders om toegang tot bepaalde data te beperken of toe te staan voor specifieke gebruikers of groepen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home