Adobe definieert standpunt over AI in nieuwe servicevoorwaarden

Een voor Adobe onschuldige update aan de servicevoorwaarden lokte heel wat verontwaardiging uit bij klanten. Het wantrouwen van gebruikers tegenover grote technologiebedrijven en hun AI-tools is hiermee te merken. Adobe laat nu in de nieuwe servicevoorwaarden zijn standpunt over AI duidelijker definiëren.

Adobe bracht recent een update aan zijn servicevoorwaarden, maar dat leidde tot verontwaardiging bij veel Adobe-klanten. Volgens hen initieerde Adobe met deze gedwongen wijziging in servicevoorwaarden dat het content van klanten mag gebruiken om zijn AI-model Firefly te trainen.

Niet veel later stelde Adobe zijn klanten gerust dat dit niet het geval was, en verduidelijkt het zijn verplichting tegenover klanten. Dat bleek niet te volstaan. In een blogpost liet Adobe daarom weten in gesprek te zijn met gebruikers, om zo voldoende verduidelijkingen aan te brengen in de voorwaarden. Dinsdag publiceerde Adobe zijn nieuwe servicevoorwaarden die duidelijk maken dat het bedrijf AI niet zal trainen op gebruikersinhoud die lokaal of in de cloud is opgeslagen.

Adobe hamert erop dat het niet van plan is, en evenmin de ambitie heeft, om AI te trainen op werk van klanten. Het bedrijf erkent dat de woordenschat in zijn gebruiksvoorwaarden achterhaald is in het licht van de technologische ontwikkeling, en wil daar nu aan tegemoetkomen.

Adobe wil vijf punten duidelijk naar voren brengen in de nieuwe voorwaarden. Letterlijk (vertaald van het Engels) lezen we dit:

  • Je bent eigenaar van je werk. Je creaties zijn van jou en zullen nooit worden gebruikt om een generatieve AI-tool te trainen. We zullen in het gedeelte over de licentieverlening duidelijk maken dat een licentie die aan Adobe wordt verleend om de services uit te voeren je eigendomsrechten niet vervangt.
  • We trainen geen generatieve AI op content van klanten. We voegen deze verklaring toe aan onze Gebruiksvoorwaarden om mensen gerust te stellen dat dit een wettelijke verplichting is voor Adobe. Adobe Firefly wordt alleen getraind op een dataset van gelicentieerde content met toestemming, zoals Adobe Stock, en content uit het publieke domein waarvan het auteursrecht is verlopen.
  • Je hebt de keuze om niet deel te nemen aan ons programma voor productverbetering. We kunnen gebruiksgegevens en inhoudskenmerken gebruiken om je productervaring te verbeteren en functies te ontwikkelen zoals maskering en achtergrondverwijdering door middel van technieken waaronder machine learning (NIET generatieve AI). Je hebt altijd de mogelijkheid om je af te melden voor onze desktop-productverbeteringsprogramma’s.
  • De licenties die we nodig hebben om onze producten namens jou te bedienen en te verbeteren, moeten nauw aansluiten bij de benodigde activiteiten. De licenties die nodig zijn om onze producten namens jou te gebruiken, maken gebruik van de standaard wettelijke auteursrechten, maar zullen nu duidelijke voorbeelden bevatten van wat ze betekenen en waarom ze nodig zijn. We zullen ook de licenties die nodig zijn om onze producten te verbeteren apart houden en verder beperken en de opt-out optie benadrukken. We herhalen dat deze licenties in geen geval het eigendom van je inhoud overdragen aan Adobe.
  • Adobe scant op geen enkele manier inhoud die lokaal op je computer is opgeslagen. Voor inhoud die je uploadt naar onze servers scant Adobe – net als alle platforms voor het hosten van inhoud – automatisch de inhoud die je uploadt naar onze services om er zeker van te zijn dat we geen materiaal over seksueel misbruik van kinderen (CSAM) hosten. Als ons geautomatiseerde systeem een probleem signaleert, voeren we een menselijke controle uit om dit te onderzoeken. De enige andere gevallen waarin een mens je inhoud controleert, is op jouw verzoek (via een ondersteuningsverzoek) als de inhoud op een openbare site is geplaatst of om op een andere manier aan de wet te voldoen.

Aanleiding gewijzigde voorwaarden

De aanleiding van de kleine storm was een op het eerste zicht onschuldige update aan de voorwaarden, uitgerold door Adobe. Heel wat klanten interpreteerden de gewijzigde servicevoorwaarden, die ze gedwongen dienden te accepteren, als een teken dat Adobe zichzelf de vrijheid gaf om toegang te krijgen tot het werk van klanten om zijn AI-modellen te trainen. Dat was nooit de bedoeling van Adobe, maar de voorwaarden brachten die bedoeling niet duidelijk over. 

Adobe update

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 10 juni 2024. Het kreeg een update met de recentste informatie.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home