Gebruikers zullen nog maximaal vijftig vragen kunnen stellen aan de AI-gestuurde chatbot in zoekmachine Bing. Tegelijk test Microsoft uit hoe het advertenties in de AI-zoekmachine kan integreren.
Lange conversaties kunnen de AI-chatbot in Bing aanzetten tot, op zijn zachtst uitgedrukt, vreemde uitspraken. Zo schreven we vorige week dat de chatbot, na een lange conversatie, zijn uitdrukkelijke liefde verklaarde voor een gebruiker. Microsoft kreeg de voorbije weken meerdere soortgelijke meldingen en probeert daar nu iets aan te doen. Door het aantal vragen en antwoorden te beperken, zou de chatbot minder geneigd zijn tot bizarre uitspraken.
50 beurten per dag
Om te voorkomen dat de chatbot onzin uitkraamt tegenover een gebruiker, gaat Microsoft een limiet stellen op de lengte van de gesprekken. Zo zal een gebruiker nog maximaal vijftig beurten per dag krijgen en binnen één sessie zullen hoogstens vijf chatbeurten kunnen plaatsvinden. Dat wil zeggen dat een gebruiker vijf keer een vraag kan stellen waarop de chatbot een antwoord zal geven. Na die vijfde beurt zal het onderwerp van het gesprek moeten veranderen.
“Onze data geven aan dat het overgrote deel van de gebruikers het gezochte antwoord vindt binnen vijf beurten”, legt Microsoft uit in een blogpost. “Slechts minder dan één procent van de chatconversaties heeft meer dan vijftig berichten. Daarom zal de gebruiker worden verzocht om na vijf beurten van onderwerp te veranderen en de context te verwijderen zodat de chatbot niet verward raakt. Dat kan door simpelweg op de bezem te klikken.”
lees ook
Microsoft prostitueert ChatGPT in een trieste poging Bing van straat te krijgen
Tests voor AI advertenties in Bing
Volgens persbureau Reuters is Microsoft in gesprek met reclamebureaus over hoe AI-advertenties in de vernieuwde Bing-zoekmachine kunnen worden geplaatst. Het bedrijf zou al testen uitvoeren door onder andere traditionele zoekadvertenties in te voegen. Het gaat volgens Reuters om een beginfase omdat voorlopig slechts een beperkt aantal gebruikers toegang heeft tot de chatbot. Daarom zou Microsoft niet gehaast zijn om onmiddellijk advertenties toe te voegen.
Het bedrijf onderzoekt hoe die AI-advertenties een prominentere plaats kunnen innemen, zoals in het antwoordvenster van de AI-chatbot. Microsoft liet aan Reuters weten dat het zal samenwerken met partners en adverteerders om het potentieel van de technologie verder te ontdekken. De zoektocht naar passende advertentiemogelijkheden is begrijpelijk. Ook Google zoekt naar manier om advertenties in Bard te krijgen. Logisch, want voor moederbedrijf Alphabet maken inkomsten uit advertenties meer dan vijftig procent van de omzet uit (282,8 miljard dollar in 2022).