Microsoft stopt GPT-AI in zijn Power-platform en integreert de kunstmatige intelligentie ook met Dynamics 365.
Microsoft voorziet Power Virtual Agent en AI Builder van kunstmatige intelligentie. Daartoe integreert Redmond het GPT-taalmodel achter Chat GPT. Microsoft heeft een groot aandeel in OpenAI, dat GPT en ChatGPT ontwikkelt. CEO Satya Nadella was altijd al van plan om die technologie op erg concrete wijze in te bouwen in Microsoft-oplossingen om workflows van gebruikers daar te vereenvoudigen.
Power-AI
Virtual Agent en AI Builder zijn onderdeel van Microsofts Power Platform. Daarin bundelt het bedrijf low-code en no-code oplossingen waarmee minder technisch onderlegde profielen toch applicaties kunnen maken die actuele businessproblemen oplossen. Met Power Virtual Agent geeft Microsoft AI toegang tot de kennisdatabase van een bedrijf. Op basis daarvan kunnen gebruikers vragen stellen, die de AI-chatbot dan kan beantwoorden op basis van correcte bedrijfsdata. Microsoft noemt de functionaliteit Converstation Booster.
AI Builder sluit daar een beetje op aan. Naar analogie met de capaciteiten van ChatGPT kunnen gebruikers daarmee tekst genereren om bijvoorbeeld rapporten samen te vatten. Het is eveneens mogelijk om op basis van enkele sleutelwoorden ideetjes voor marketingcampagnes, mails of sociale media-posts te genereren. De integratie van de generatieve AI in AI Builder heeft het meeste weg van de functionaliteit van ChatGPT vandaag. Microsoft geeft aan dat de intelligentie aangedreven wordt door de Azure OpenAI Service.
Copiloot voor Dynamics
De integratie in Dynamics 365 is gelijkaardig. Microsoft noemt de nieuwe functionaliteit Dynamics 365 Copilot, naar analogie met GitHub Copilot. Dynamics Copilot kan onder andere antwoorden verzinnen op vragen in chat of per mail, Teamsvergaderingen samenvatten, informatie uit kennisartikelen halen of een mail genereren die rekening houdt met relevante informatie uit het verkoopsysteem.
Copilot gebruikt in feite data uit de Dynamics 365 CRM- en ERP-systemen tekst te genereren. Dat lijkt handig voor verkopers en mensen in een ondersteunende rol.
Snel van Microsoft
De integratie van AI in bovenstaande systemen kan snel voor meer efficiëntie zorgen. Op de redactie voerden we al tests uit met ChatGPT om bijvoorbeeld denkbeeldige mails te genereren voor verkopers op basis van eenvoudige inputs en verwijzingen naar bedrijfswebsites. Hoewel de resultaten niet altijd perfect zijn, geven ze een erg volledige aanzet waarop mensen snel kunnen inpikken.
Anderzijds is de theorie nog erg jong. De AI lijkt slim, maar is dom en kan niet zelf nadenken. Om succesvol te zijn, is het belangrijk dat gebruikers die beperkingen voldoende begrijpen en kritisch blijven kijken naar content gegenereerd door AI. Microsoft is er in ieder geval als de kippen bij om generatieve AI in zijn producten te integreren en zal ongetwijfeld niet de laatste zijn om dat te doen.