Concurrenten Looker en Tableau starten bijzondere samenwerking

Tableau Google Cloud

In 2019 nam Google de business intelligence service Looker over. Rond dezelfde tijd kocht Salesforce Tableau aan. Nu groeien de twee concurrenten dichter naar elkaar toe vanwege een nieuwe integratie tussen de twee diensten. 

Tableau-gebruikers krijgen binnenkort toegang tot de semantische lagen van Looker. Gebruikers van Looker kunnen juist de visualisatielaag van Tableau toevoegen in hun Looker-platform. 

Aangezien het om twee concurrenten gaat, klinkt de samenwerking tussen Looker en Tableau misschien wat vreemd in de oren. Toch is het een slimme zet voor de bedrijven om hun handen ineen te slaan. De focus van beide bedrijven is namelijk net wat anders. Door samen te werken, versterken de twee platformen elkaar. 

Waarom de twee platformen elkaar versterken

De geavanceerde visualisatiemogelijkheden van Tableau zijn voor veel gebruikers een belangrijke reden om het platform te kiezen. Waar Tableau vrijwel elke zakelijke gebruiker in staat stelt om data te analyseren, is Looker meer gericht op de meer technische gebruikers die SQL kunnen schrijven. 

Het semantische model van Looker brengt veel flexibiliteit met zich mee voor gebruikers. Tableau biedt op zijn plaats juist een groot aantal tools voor het democratiseren en visualiseren van data. Het klantenbestand van de twee bedrijven heeft al veel overlap. Door een samenwerking aan te gaan, maken beide partijen het hun klanten nog gemakkelijker. 

Klanten staan voorop

Dankzij de samenwerking is het voor Looker-gebruikers niet langer nodig al hun data te kopiëren en opnieuw in te laden in Tableau. Voortaan kun je Tableau rechtstreeks verbinden met je data binnen Looker. Volgens Google, het moederbedrijf van Looker, gaat deze stap de klanten van Looker enorm helpen. 

De manier waarop klanten een dienst ervaren en er waarde uithalen, is uiteindelijk het belangrijkste wat telt, vertelt Gerrit Kazmaier, VP van Google en algemeen directeur voor databases, analytics en Looker. “Elk bedrijf dat enkel aan zichzelf denkt, gaat een moeilijke tijd tegemoet”, aldus Kazmaier.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home