Cloudera, specialist in databeheer en analytics, overweegt naar verluidt om zichzelf op de markt te zetten, na verschillende gesprekken met potentiële kopers. Dat schrijft Bloomberg.
Het bedrijf zou naast de verkennende gesprekken ook een financieel adviseur onder de arm hebben genomen om de verschillende opties te bekijken, zo melden bronnen aan de publicatie. De bronnen benadrukken dat er nog niets definitief is beslist over een mogelijke verkoop.
Ondanks het gebrek aan concrete details, volstond het nieuws om het aandeel van Cloudera op de beurs een boost tot 22 procent te geven. Uiteindelijk sloot het de dag af met een stijging van 18,6 procent, ofwel 12 dollar per aandeel, wat neerkomt op een marktwaarde van ongeveer 3,6 miljard dollar.
Cloudera is de laatste die nog overblijft van de drie grote Hadoop-distributeurs die rond het begin van het vorige decennium opdoken. Het slokte zelf concurrent Hortonworks op in 2018, terwijl gemeenschappelijke rivaal MapR in augustus vorig jaar onder de vleugels van HPE terecht kwam.
De focus is in de afgelopen jaren evenwel verschoven. Cloudera is niet langer alleen Hadoop-distributeur, maar verkoopt nu zijn eigen Cloudera Data Platform, dat een brede set aan tools aanlevert voor het beheren en analyseren van data, en het uitvoeren van machinelearningmodellen.
Geen verrassing
Dat het bedrijf een verkoop overweegt, komt volgens Silicon Angle niet echt als een verrassing. Begin dit jaar werd voormalig Hortonworks-baas Rob Bearden tot CEO aangesteld, wat door analisten werd geïnterpreteerd als een teken dat een mogelijke verkoop op tafel ligt.
Ook de druk vanuit investeerders speelt mogelijk mee in de beslissing. Vorig jaar stelde activistische investeerder Carl Icahn twee nieuwe bestuurders aan in de raad van bestuur. Dat werd eveneens door analisten geïnterpreteerd als een indicatie dat Icahn op een mogelijke verkoop aanstuurt.
De recente overname van Hortonworks en wijzigingen in de kostenstructuur die daaar het gevolg van zijn, hebben er mogelijk ook toe bijgedragen dat Cloudera een aantrekkelijker acquisitiedoel is geworden.