Onder de noemer Viva Engage stopt Microsoft Teams een sociaal netwerk in het communicatieplatform om meer interactie tussen werknemers binnen een onderneming te stimuleren.
Ken je Yammer nog? Microsoft betaalde in 2012 nog 1,9 miljard dollar voor het zakelijk sociale netwerk. Ondanks een forse redesign in 2019 heeft de pandemie het platform nog meer naar de achtergrond geduwd ten voordele van Teams. Vorig jaar introduceerde Microsoft Viva, een welzijnsplatform voor werknemers. Vandaag breidt het dat uit met Viva Engage, een Facebook-kloon binnen Teams.
De keuze voor Microsoft Teams om Viva Engage te lanceren is een logische. Sinds de switch naar hybride werken kan je niet rond een centraal communicatieplatform zoals Teams, Zoom of Slack. Heel wat nieuws binnen organisaties wordt vandaag al via deze platformen bekend gemaakt. Nu wil Microsoft zulke zaken combineren in een eigen zakelijk sociaal netwerk.
Viva Engage krijgt zelfs Stories voor korte sociale updates voor werknemers die graag vakantiefoto’s willen delen of een event waar ze aanwezig zijn.
Meta lanceerde eerder naast Facebook ook Facebook Workplace, vandaag bekend als Workplace from Meta. Dat is een rechtstreekse concurrent van Viva Engage. Met het forse marktaandeel van Teams heeft Microsoft alvast een kans op slagen om een zakelijk sociaal netwerk te lanceren. Vorig jaar bereikte Teams nog de mijlpaal van 250 miljoen maandelijks actieve gebruikers.