Google combineert Meet en Duo in verwarrend huwelijk

Google Duo verdwijnt, maar niet echt. De videochat-toepassing wordt geïntegreerd in Meet, al wordt Meet ook geïntegreerd in Duo. Maar dat verandert dan van naam. Volgens Google wordt het allemaal handiger zo.

Google focust zich op zijn core business: verwarring zaaien door diensten te combineren, naar het kerkhof te sturen of van naam te veranderen. Het huwelijk tussen Google Meet en Google Duo doet alle drie. Google hoopt zo een enkel platform te creëren voor alle belnoden van gebruikers. De samensmelting komt niet onverwachts. Twee jaar geleden circuleerden er al geruchten.

Zoom en FaceTime

Google Meet is het antwoord van Google op Zoom. De dienst zelf komt voort uit Google Hangouts en heette eerst Hangouts Meet. Hangouts was meer op consumenten gericht, maar Google Meet is een belangrijk onderdeel van de professionele Google Workspace-omgeving. Google is grote fan van Meet en wil het overal integreren. Daarom kom je Meet-functionaliteit tegen wanneer je gewoon je mail wil checken via Gmail.

Google Duo langs de andere kant kan je best omschrijven als een concurrent voor FaceTime van Apple. De applicatie is minder gericht op videovergaderingen en meer op impromptu videocalls. In dat opzicht is de toepassing meer op consumenten gericht dan Meet. Duo werd echter nooit zo populair als FaceTime, ondanks de nette integratie in Android.

Eén platform zonder barrière

Meet is dus de concurrent voor Zoom, voornamelijk gericht op professioneel gebruik, en Duo is FaceTime om je moeder te bellen. Een ideaal huwelijk, denken ze bij Google, dus worden de twee toepassingen gecombineerd in een enkel platform.

Javier Soltero, die aan het hoofd staat van Google Workspace, zegt dat dat nodig is omdat mensen vandaag volgens hem teveel chat-apps jongleren. Een centraal platform moet een oplossing bieden, ook al lijkt dat de barrière tussen professionele en persoonlijke communicatie volledig onderuit te halen.

Weg met Duo (maar niet echt)

Wat de motivatie van Google ook is, de merknaam Duo verdwijnt. Alle functies van Duo komen naar Meet maar ook andersom. Voor de mobiele toepassing zal de Duo-app de standaard blijven. Die krijgt alle functionaliteit van Meet en verandert daarna van naam naar Google Meet. De huidige Meet-app wordt dan Meet Original en wordt palliatief verklaard.

Officieel moeten de plannen tot minder verwarring leiden, maar wij hebben het gevoel dat Google het omgekeerde bewerkstelligt. Zo heeft de softwarereus zelfs nog niet goed nagedacht over de scheiding tussen professioneel en werk. Google wil één tool voor alles en gelooft schijnbaar niet in het juiste gereedschap voor de juiste job.

Wie wil dit?

Misschien werkt het plan: Meet is al vrij alomtegenwoordig en de integratie van Duo met Android is een troef. De vraag is wie hier op zit te wachten. Professionals mogen nog eens een andere app downloaden en zien de functionaliteit van Meet opnieuw richting consumententoepassingen verschuiven, terwijl consumenten richting een platform worden geduwd met een zakelijke insteek.

Daar komt nog eens bij dat de langetermijnstrategie van Google voor zijn toepassingen schijnbaar bepaald wordt aan de hand van de stand van de sterren, de huidige windrichting en het been waarmee de relevante baas uit bed is gestapt. Niets zegt dus dat Google volgend jaar niet nog eens een fris nieuw idee krijgt en alles opnieuw omgooit, zoals het zo vaak doet.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.