Rook in datacenter haalt Oracle NetSuite offline

datacenter vuur

Het ERP-cloudplatform van Oracle NetSuite ging dinsdagavond voor bijna 24 uur offline. Een beginnende brand in een datacenter in Boston ligt waarschijnlijk aan de oorzaak.

De problemen met Oracle NetSuite begonnen dinsdagavond rond om 18u13 in onze tijdszone. Klanten die aangesloten waren op het datacenter in Boston, kregen geen toegang meer tot het ERP-platform. Dat veroorzaakte over heel de Verenigde Staten frustraties bij bedrijven. Andere regio’s van Oracle bleven gelukkig bespaard van problemen.

Het duurde uiteindelijk bijna 24 uur vooraleer Oracle de NetSuite-servers weer volledig online kreeg; sinds 17u34 zijn ze weer volledig operationeel. Oracle waarschuwt wel dat klanten nog moeilijkheden kunnen ondervinden om in te loggen op hun account.

Ook dataverlies valt niet uit te sluiten, al zou volgens de cloudleverancier voor maximaal dertig minuten aan data kunnen verloren zijn. Het toont aan dat je altijd een lokale back-up achter de hand moet hebben voor data die je naar de cloud brengt.

Rook in datacenter

Over de oorzaak van de downtime blijft Oracle in het vage. Op de statuspagina van NetSuite schrijft Oracle dat een incident plaatsvond in het datacenter te Boston waardoor de lokale teams even de stroom moesten uittrekken. The Register kreeg van de datacenterbeheerder van Oracle NetSuite meer informatie.

Rond de middag in de lokale tijdzone merkten werknemers van de beheerder rook op in één van de datacenters. De brandweerdiensten vroegen daarop om alle stroom onmiddellijk uit te trekken om grote schade te voorkomen. Toen het brandje geblust was, kon de infrastructuur weer hersteld worden.

Het incident doet denken aan wat Oracle meemaakte in de zomer. Door de uitzonderlijke hittegolf in het Verenigd Koninkrijk moest Oracle de stekker uit zijn cloud trekken omdat het koelingssysteem de servers niet meer koel kon houden. Ondanks die incidenten haalt de cloud van Oracle nog wel een uptime van 99,96 procent.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home