Oracle lanceert Oracle Alloy. Dat is een soort cloud-on-prem as-a-a-Service-model, dat je nog het best kan zien als een white label-versie van de Oracle Cloud zelf.
Oracle lanceert tijdens zijn jaarlijkse CloudWorld-conferentie Oracle Alloy. Alloy is een nieuw aanbod van beheerde infrastructuur en diensten buiten de traditionele clouddatacenters van het bedrijf. Oracle richt zich op integratoren, serviceproviders en communicatiespecialisten die zelf diensten aan eindgebruikers verkopen.
Cloud en meer
“Oracle zorgt voor cloudinfrastructuur op locatie en kan optioneel zelfs het nodige personeel inleggen”, zegt Leo Leung, VP voor Products en Strategy bij Oracle. “De meer dan 100 verschillende diensten uit de Oracle Cloud zijn beschikbaar op Alloy, maar afnemers kunnen ook hun eigen diensten bouwen. Die kunnen dan vrij snel omgevormd worden tot native cloud-diensten.”
Alloy lijkt praktisch en beetje op de Dedicated Regions die Oracle vandaag al aanbiedt, maar is in uitvoering meer gericht op resellers. “Klanten zullen zelf de mogelijkheid krijgen om hun eigenbranding toe te voegen, de prijs te zetten en SLA’s te kiezen”, weet Leung. “Eigen personeel voorzien kan ook, zodat dat bijvoorbeeld allemaal lokaal is. Voor updates kunnen afnemers kiezen voor een cycli gebaseerd op lokale regelgevingsvereisten.”
Lokale nichemarkten
Volgens Leung vult Alloy een gat waar traditionele cloud een beetje tekortschiet. Alloy geeft serviceproviders en integratoren immers de optie om een cloudaanbod te ontwikkelen gericht op (lokale) nichemarkten die ze zelf het best kennen en misschien niet helemaal hun gading vinden in de cloud vandaag.
Aan de specifieke details voor de uitrol van Alloy sleutelt Oracle nog. “We richten ons wel op midsize of grotere serviceproviders”, geeft Leung nog mee. “Naar alle waarschijnlijkheid zullen de vereisten voor uitrol gelijkaardig zijn aan die van een dedicated region. Daarvoor hanteren we vandaag een instap vanaf twaalf racks.