Microsoft en Sony werken samen aan AI en cloudgaming op Azure

Kenichiro Yoshida, CEO Sony en Satya Nadella, CEO Microsoft

Microsoft en Sony gaan een strategische samenwerking aan voor de ontwikkeling van “nieuwe cloudgebaseerde oplossingen voor game-ervaringen en AI-oplossingen”. Het nieuws is enigszins verrassend, gezien de langdurige rivaliteit tussen beide bedrijven in de gamingmarkt.

De twee bedrijven gaan samen de ontwikkeling van toekomstige cloudoplossingen in Microsoft Azure verkennen, om hun respectieve gamestreamingdiensten te ondersteunen. Daarnaast zal Sony het gebruik van Azure onderzoeken voor zijn bestaande streamingdiensten. Sony biedt vandaag reeds PlayStation Now aan, terwijl Microsoft nog sleutelt aan zijn eigen Project xCloud.

De gezamenlijke inspanningen moeten ook leiden tot de ontwikkeling van betere platforms voor content creators.

Daarmee lijken Microsoft en Sony zich te wapenen tegen de komst van Google Stadia. Googles gamestreamingdienst werd eerder dit jaar aangekondigd en vereist geen specifieke hardware. Gebruikers kunnen games rechtstreeks van de cloud streamen naar de Chrome-browser, Chromecast, en bepaalde smartphones en tablets. Een belangrijke troef van Stadia is bovendien de nauwe integratie met YouTube voor de productie van game-gerelateerde content.

Azure, niet AWS

Het is logisch dat Sony kijkt naar een externe cloudpartner voor de verdere uitrol van PlayStation Now en toekomstige diensten. Sony heeft zelf niet de infrastructuur om dat op een schaalbare manier aan te bieden. Dat de Japanse elektronicareus naar Microsoft in plaats van bijvoorbeeld Amazon Web Services kijkt, is gezien de rivaliteit opvallend.

“Ik geloof dat Sony samenwerkt met Azure als zijn cloudplatform op zijn gamingplatform uit te breiden”, zegt Patrick Moorhead, analist bij Moor Insights & Strategy, in een reactie aan Silicon Angle. “Gamers willen graag cross-platform kunnen spelen. Aangezien zowel xCloud als Sony’s streamingdienst op hetzelfde cloudplatform zouden draaien, zou het veel gemakkelijker zijn om een gemeenschappelijke spelervaring met lage latency aan te bieden.”

AI en halfgeleiders

Het akkoord gaat verder dan alleen gaming. Sony en Microsoft zullen ook verdere samenwerking onderzoeken op vlak van halfgeleiders en AI. Daarbij wordt onder meer gedacht aan de ontwikkeling van nieuwe, intelligente beeldsensoroplossingen.

Door de beeldsensoren van Sony te integreren met AI-technologie van Microsoft op een hybride manier over de cloud en edge heen, evenals oplossingen die gebruik maken van Sony’s halfgeleiders en Microsofts cloudtechnologie, willen de bedrijven verbeterde mogelijkheden bieden voor zakelijke klanten.

De samenwerking tussen Microsoft en Sony staat nog in zijn kinderschoenen. Er zijn veel intenties, maar nog geen tastbare beslissingen. De bedrijven laten weten dat ze meer informatie zullen delen wanneer de tijd rijp is.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home