Microsoft 365-gebruikers niet trouw aan andere Microsoft-clouddiensten

cloud

Wie Microsoft 365 gebruikt, vertrouwt niet noodzakelijk exclusief op de rest van het cloudaanbod van Microsoft, of dat nu inbegrepen is of niet.

Digitale identiteitsprovider Okta publiceert zijn jaarlijks rapport over het gebruik van clouddiensten bij zijn klanten. Daaruit blijkt dat Microsoft (Office) 365 veruit de populairste cloudtoepassing is. Hoewel andere toepassingen populair of minder populair zijn in andere delen van de wereld, staat Microsoft 365 overal op kop. In de EMEA-regio komen de diensten van AWS op de tweede plaats, gevolgd Atlassian en Google. Salesforce maakt de top 5 af.

Andere diensten

Het opvallendste resultaat van het rapport is echter dat gebruikers verschillende diensten door elkaar gebruiken, ook wanneer één provider in theorie alle oplossingen in huis heeft. Zo gebruikt 36 procent van de Microsoft 365-klanten ook Google Workspace, terwijl de functionaliteit van beide suites vergelijkbaar is. Hoewel Microsoft de samenwerkingstoepassing Teams in zijn abonnement steekt, gebruikt 42 procent van de klanten toch ook Zoom en 32 procent ook Slack.

Verder zien we in de cijfers dat 44 procent van de Office 365-gebruikers Salesforce omarmt en 41 procent AWS. Opnieuw heeft Microsoft een aanbod in huis dat voor het grootste deel gelijkaardige functionaliteit biedt.

Het onderzoek toont aan dat klanten dankbaar gebruik maken van de flexibiliteit van SaaS-modellen om de toepassingen te kiezen die het dichtst bij hun noden aansluiten, ook al hebben ze de mogelijkheid om alles van één provider af te nemen. Er lijkt weinig tot geen trouw aan een bepaald merk te spelen. Organisaties mixen naar believen toepassingen van concurrenten op de manier die hen het beste uitkomt.

Mix

Dat toont aan dat de prevalentie van Microsoft 365 zich niet noodzakelijk vertaalt richting een groter aandeel van andere Microsoft-diensten. Organisaties zitten er duidelijk niet mee in om de kantoorsuite van Microsoft de combineren met de clouddiensten van AWS of Google, ook al biedt Microsoft gelijkaardige diensten met Azure.

Het Okta-rapport geeft natuurlijk maar een indicatie. Okta heeft grote en kleine klanten over de hele wereld en verwerkt geanonimiseerde data van miljoenen logins voor het onderzoek, maar de cijfers blijven beperkt tot de klanten van het bedrijf. Die zijn per definitie al flexibel in de diensten die ze kiezen, aangezien ze voor Okta als identiteitsprovider gaan in de plaats van de oplossing van bijvoorbeeld Microsoft zelf. Toch geven de cijfers een duidelijke trend weer die aantoont dat toepassingen fans hebben, maar dat niet noodzakelijk een reden is tot trouw aan het bedrijf erachter.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home