Google en Salesforce integreren BigQuery en Data Cloud

Salesforce

Salesforce gaat een strategische samenwerking aan met Google waarbij AI en data-integratie centraal staat. Data en AI-modellen uit Google Cloud zijn zo vlot beschikbaar binnen Salesforce.

Google en Salesforce kondigen een strategische samenwerking rond AI aan. Die is gebaseerd op twee pijlers: het delen van data, en de bouw en het gebruik van AI-modellen.

Data

Wat data betreft voorzien de twee bedrijven een integratie tussen de Salesforce Data Cloud en Google BigQuery. Data Cloud is de naam van Salesforce voor zijn centrale data warehouse, die als actuele single source of truth alle data van Salesforce-oplossingen bevat. Data Cloud kan ook externe data integreren, die vervolgens beschikbaar is voor AI-toepassingen van Salesforce zelf.

Dankzij de samenwerking met Google kan data vanuit BigQuery nu vlot naar Data Cloud stromen, en omgekeerd. De snelle bi-directionele toegang zorgt ervoor dat de data toegankelijk zijn, zonder dat je ze moet kopiëren van uit naar Google of Salesforce. De twee partijen omarmen met andere woorden een zero-copy-aanpak, wat niet alleen efficiënter maar ook veiliger is.

AI-modellen

Google en Salesforce integreren verder de Data Cloud en Vertex AI. Dankzij die samenwerking kunnen klanten AI-modellen bouwen in Vertex op maat van hun specifieke noden. Die modellen zijn vervolgens beschikbaar binnen het Salesforce-platform.

Salesforce heeft zijn eigen AI-modellen, maar stelt zich steevast agnostisch op. Deze samenwerking illustreert de flexibiliteit die Salesforce probeert te brengen met z’n AI-uitrol. Salesforce en Google geven ook nog mee dat Google Analytics (versie 4) en de Marketing Cloud met elkaar zullen samenwerken.

Beschikbaarheid

De integratie tussen Google Vertex AI en de Data Cloud is als pilootproject beschikbaar rond het midden van dit jaar. Algemene beschikbaarheid staat gepland voor het einde van 2023. Data Cloud en BigQuery leren vanaf het einde van dit jaar om netjes samen te spelen in een previewfase, met algemene beschikbaarheid om de agenda voor begin 2024. De integratie tussen Google Analytics en de Marketing Cloud moet tegen het einde van het jaar rond zijn.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home