Atlassian krijgt on-prem klanten moeilijk naar de cloud

atlassian bug

Het Australische softwarebedrijf voorspelt dat zijn on-prem diensten sterker zullen groeien dan de tegenhangers in de cloud. Dat is echter niet wat het bedrijf zelf wil.

Zoals veel bedrijven maakte Atlassian deze week zijn financiële resultaten bekend. Het zijn niet de huidige cijfers, maar de voorspellingen voor de toekomst die in het oog springen. Atlassian verwacht dat de inkomsten uit licenties voor zijn on-prem software met meer dan dertig procent zal toenemen, tegenover een groei van dertig procent voor de clouddiensten.

Die voorspellingen zijn om verschillende redenen frappant, niet alleen omdat binnen de meeste IT-markten de cloud veel sneller groeit dan on-prem software. De trend komt Atlassian zelf ook niet goed uit. Het bedrijf zou zijn klanten liever naar de cloud zien verhuizen, maar velen blijven vasthouden aan de on-prem producten.  

On-prem of cloud?

Atlassian kondigde vorige maand aan dat het zijn on-prem serverdiensten vanaf februari 2024 zou stopzetten. Klanten die daar gebruik van maken, krijgen twee opties voorgeschoteld: of naar de cloud overschakelen, of extra credits voor de on-prem database aankopen. Het lijkt er dus naar dat die tweede optie de voorkeur krijgt. The Register sprak met enkele klanten en de hoofdreden om on-prem te blijven is de beperkte lokale ondersteuning die Atlassian biedt in de cloud.

Toch zijn er ook redenen om voor de clouddiensten van Atlassian te kiezen. Twee recent ontdekte bugs in Atlassian Confluence kunnen de data van on-prem klanten in gevaar brengen, terwijl de cloudklanten zich daar minder zorgen over hoeven maken. Soms gaat Atlassian zelf ook wel eens de mist in als het op het beveiligen van zijn software aankomt.

Cloud komt niet altijd eerst

Het voorbeeld van Atlassian illustreert opnieuw dat IT-bedrijven de welwillendheid van hun on-prem klanten om over te schakelen naar de cloud wel eens durven te overschatten. Ook SAP, om maar een ander voorbeeld te noemen, moet een strijd leveren om zijn klanten te migreren. Cloud first is niet langer meer de norm: bedrijven opteren liever voor een hybride aanpak waarbij ze bepaalde systemen on-prem houden.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.