Atlassian implementeert nieuwe verwijderingsprotocollen om herhaling panne te vermijden

Atlassian

Na een erg langdurige panne als gevolg van een interne fout herziet Atlassian zijn interne protocollen. Die moeten een herhaling van de storing voorkomen.

Afgelopen maand waren sommige klanten van Atlassian het slachtoffer van een bijzonder ernstige storing die pas na ongeveer twee weken helemaal verholpen was. Het bedrijf neemt nu maatregelen om zoiets in de toekomst te voorkomen. De storing liet zich voelen van 5 april tot en met 18 april en was het gevolg van een onderhoudsscriptje. Dat had 883 sites van 775 klanten verwijderd. De verwijderde gegevens bevatten onder andere contactinformatie van klanten. De klanten zelf konden zo niet zomaar in contact komen met technische ondersteuning, terwijl Atlassian ze niet proactief kon contacteren.

Het bedrijf implementeert nu verschillende maatregelen om een dergelijk rampzalig scenario in de toekomst te vermijden. De belangrijkste daarvan is een ‘soft delete’-beleid, waarbij gegevens in productie nooit meer van de eerste keer volledig verwijderd worden. In de plaats daarvan hanteert Atlassian een nieuw systeem met een retentieperiode voor de verwijderde data en een geverifieerde terugrolstrategie. Die zal het bedrijf telkens eerst op de eigen systemen testen. Pas na verloop van een bepaalde periode worden gegevens effectief verwijderd.

Betere disaster recovery

Ook het disaster recovery-plan wordt verbeterd met een vorm van automatisering. Dat moet Atlassian helpen om storingen bij meerdere klanten vlotter op te lossen. Het systeem van contact en ondersteuning wordt verder vernieuwd zodat klanten ook in contact kunnen komen met Atlassian wanneer ze geen toegang meer hebben tot de geijkte kanalen.

Dat alles moet het vertrouwen van klanten in Atlassian herstellen. Hoewel de fout slechts een minderheid van de meer dan 220.000 klanten van Atlassian trof, zette de extreem lange hersteltijd het bedrijf toch in een slecht daglicht. Daar stond tegenover dat Atlassian tot vandaag transparant communiceert over het hele voorval en daarom nu ook de getrokken lessen met het grote publiek deelt.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home