Zendesk zal het moederbedrijf van SurveyMonkey, Momentive, niet inlijven in de onderneming. Aandeelhouders van Zendesk waren namelijk niet te vinden voor de overnameplannen.
Zendesk dacht door de overname van Momentive een extra meerwaarde te creëren. Zendesk biedt namelijk SaaS-producten aan die de klantendienst verbetert. Voeg daar Momentive aan toe en Zendesk heeft een portfolio om de volledige klantenervaring te optimaliseren.
lees ook
Digitale marketing na de pandemie: persoonlijk contact en data
Van een overname is alleen niet langer sprake, dat kondigt CEO en oprichter Mikkel Svane aan in een blogbericht. Svane schrijft dat Zendesk zich voor de toekomst zal blijven richten op de klantendienst.
Geen steun
Een uitbreiding naar de volledige klantenervaring lijkt er niet langer in te zitten en dat is precies wat de aandeelhouders graag zien. The Wall Street Journal meldde eerder deze maand al dat investeerders de deal liever niet zagen doorgaan.
Volgens het nieuwsmedium was er geen steun te vinden door de grote som geld die Zendseks overhad voor Momentive, namelijk 4,1 miljard dollar. Verder zou de uitbreiding van de hoofdactiviteit van Zendesk veel weerstand gekregen hebben.
Conflict voorkomen
Twee weken geleden wuifde Svane nog een groep van private investeringsbedrijven weg met een overnamebod voor Zendesk. De groep bood plotsklaps 17 miljard dollar aan voor de overname van Zendesk.
Volgens het bestuur kon de deal leiden tot conflict onder de aandeelhouders bij de overname van Momentive, dat toen nog op de planning stond. Beide deals worden nu in één maand tijd van tafel geveegd.