‘Wie vroeg investeert in AI, ziet snel rendement’

‘Wie vroeg investeert in AI, ziet snel rendement’

Bedrijven die snel investeerden in generatieve AI, boeken nu al significante resultaten. Twee derde meet zelfs een rendement: voor elk geïnvesteerd miljoen dollar, vloeit er gemiddeld 1,41 miljoen dollar terug.

Organisaties die snel geïnvesteerd hebben in generatieve AI, zien nu al rendement. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door de Enterprise Strategy Group in opdracht van Snowflake bij 1.900 zakelijke en IT-beslissers die generatieve AI gebruiken.

Van deze groep geeft 92 procent aan rendement te zien op hun AI-investeringen. 93 procent noemt hun AI-projecten bovendien succesvol. De voordelen situeren zich vooral in verbeterde efficiëntie (88%), klantbeleving (84%) en snellere innovatie (84%).

lees ook

België is primus in de Europese AI-klas

Opvallend is dat twee derde van de respondenten de ROI (renturn on investment) van hun AI-initiatieven effectief berekent. De gemiddelde opbrengst komt daarbij uit op 1,41 miljoen dollar per geïnvesteerde miljoen, dankzij kostenbesparingen en extra inkomsten. Toch blijft het geschikt maken van data voor AI een uitdaging: 58 procent worstelt hiermee.

De meeste respondenten starten met AI-toepassingen die gericht zijn op interne efficiëntie (55%) of klantgerichte oplossingen (44%). Wereldwijd geven bedrijven prioriteit aan investeringen in data-infrastructuur, modellen, ondersteunende software en personeel.

Regionale verschillen

Binnen Europa zijn er regionale verschillen. Franse organisaties bevinden zich vaker in een beginfase en realiseren gemiddeld 31 procent ROI. In Duitsland ligt de focus op het trainen van modellen met eigen data (88%), goed voor een ROI van 34 procent. In het VK ligt de nadruk op eindgebruikersvoordelen, met een hogere operationele efficiëntie en innovatie als resultaat. Dit vertaalt zich in een ROI van 42 procent. Specifiek voor België en Nederland deelt Snowflake geen resultaten.

Toch blijven er obstakels. Zo geeft 96 procent van de ondervraagde early adopters aan dat AI-projecten duurder uitvallen dan verwacht. Problemen situeren zich vooral bij datasilo’s, governance, ongestructureerde data en schaalbaarheid van infrastructuur. Zo zegt slechts elf procent dat de meerderheid van hun ongestructureerde data klaar is voor AI-training.

Het onderzoek benadrukt dat het succes van AI samenhangt met een stevig datafundament. 80 procent van de bedrijven gebruikt al eigen data om modellen te verfijnen. De studie werd uitgevoerd tussen november 2024 en januari 2025 onder bedrijven die generatieve AI commercieel of met open source modellen inzetten.