Er is bij twitter weer een nieuwe API-categorie, met bijbehorende prijs. De API Pro voor startups kost vijfduizend dollar per maand.
Een nieuwe week, een nieuwe aankondiging van Twitter. Het sociale media-platform kondigde met API Pro een volgend API-abonnement aan, gericht op startups. De prijs voor deze formule bedraagt vijfduizend dollar per maand.
Inhoud
De vijfduizend dollar die gebruikers neertellen voor API Pro voorziet ontwikkelaars elke maand van een miljoen tweets en laat hen er zelf 300.000 per maand posten. Gebruikers hebben bovendien toegang tot het volledige archief van het zoek-endpoint.
Volgens Twitter is deze formule ideaal voor startups die hun business willen vergroten.
Fluctuerend prijsbeleid
Het is de zoveelste aanpassing aan het API-beleid van Twitter. De afgelopen maanden werd de aankondiging met de afschaffing van gratis API’s snel deels ingetrokken; bepaalde content-bots en accounts van algemeen of publiek belang kregen toch gratis toegang tot 1.500 tweets per maand.
De verschillende prijzen voor API’s gaan van het basispakket aan honderd dollar, helemaal tot 42.000 dollar voor bedrijven. Deze nieuwe prijscategorie komt er na klachten van ontwikkelaars en mensen uit het bedrijfsleven dat die duurste formule onmogelijk is voor kleinere bedrijven.
Het blijft afwachten of API Pro veel zoden aan de dijk brengt, want een jaarlijks bedrag van 60.000 dollar is voor heel wat bedrijfjes en startups nog steeds een smak geld.