Twee op drie Belgische bedrijven hebben een website die niet aan de GDPR-wetgeving voldoet

europa ai act

Slechts zes op honderd websites zijn volledig conform. Cookiebanners zijn alomtegenwoordig, maar de implementatie kan beter.

Volgende week viert de GDPR-wetgeving zijn vierde verjaardag. Advocatenkantoor Lexing analyseerde in samenwerking met Universem of de websites van Belgische bedrijven ondertussen al in orde zijn met de GDPR. Wat blijkt: twee derde heeft nog werk aan de winkel en voldoet niet. Het onderzoek spreidde zich over 100 websites van grotere Belgische bedrijven.

Alle onderzochte sites werden vanuit verschillende oogpunten geanalyseerd en kregen een score op 18 punten. Slechts 6% van de geanalyseerde websites zijn volledig in overeenstemming met de regels en halen een score van meer dan 15,5 op 18. 28% halen tussen 11,5 en 15,5 op 18. Dit betekent dat 34% van de ondernemingen het merendeel van de regels naleeft en de bescherming van de gegevens van hun gebruikers bovenaan op de agenda probeert te zetten.

28% haalde de score tussen 6,5 en 11,5 op 18 en wordt als “weinig conform” beschouwd. De grootste groep haalde minder dan 6,5 op 18 en wordt als “helemaal niet GDPR-conform” beschouwd.

Hoe zit het met de cookiebanner?

In het onderzoek wordt veel aandacht gevestigd op de cookiebanner. Uit de studie blijkt dat 86% van de geanalyseerde websites er een heeft. 20% van deze banners waarschuwen de gebruiker alleen dat cookies zullen worden geïnstalleerd als hij zijn bezoek voortzet (een zogenaamde informatieve banner). 8% biedt de mogelijkheid om met één klik alle cookies te weigeren of te aanvaarden (single level consent banner).

De meerderheid, 58%, hanteert een meer geavanceerde toepassing en biedt een selectie, soms zeer verregaand, aan van de toegestane soorten cookies (multiple level consent banner).

lees ook

Met je handen uit de koekentrommel blijven is de regel om GDPR niet te overtreden

Toch stellen de onderzoekers vast dat er nog één en ander fout loopt met de banner waarmee bezoekers hun toelating geven voor cookies. In bijna de helft van de gevallen wordt al een cookie geplaatst, nog voor daar de gebruiker zich daarover heeft uitgesproken. Ook dat druist dus in tegen de geest van de GDPR-regelgeving.

79% van de ondernemingen heeft een privacybeleid op haar website en 63% heeft een cookiebeleid.

Oppassen voor financiële sancties

Het is belangrijk dat je de GDPR-wetgeving goed toepast om boetes te voorkomen. Die kunnen oplopen tot 4% van de wereldwijde omzet van de groep waartoe de bestrafte onderneming behoort.

Alexandre Cassart, Lexing: “Afgezien van het eerder irritante, anekdotische karakter van cookiebanners, moet iedereen het belang inzien van gegevensverwerking door websites en de nood aan transparantie daarover. Doen bedrijven dat niet, dan zal de Gegevensbeschermingsautoriteit hen eraan herinneren door hen in de portemonnee te raken.” 

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home