ThoughtSpot lijft BI-concurrent Mode binnen

ThoughtSpot Beyond 2022

ThoughtSpot en Mode bundelen de krachten om de aanval op Tableau en andere grotere BI-platformen te openen. Met generatieve AI, uiteraard.

If you can’t beat them, buy them. ThoughSpot past dit beproefd businessrecept toe met de overname van het BI-platform Mode, voor 200 miljoen dollar. Een goede deal voor Mode, dat een marktwaarde van 83 miljoen dollar zou hebben. Beide partijen hopen tegen eind dit jaar alle details rond te hebben.

Win-win

De overname van Mode is ook interessant voor ThoughtSpot. Het bedrijf heeft grote ambities in de markt van alles wat met data-analyse en -visualisatie te maken heeft, maar voorlopig staat het platform staat het eerder in de schaduw van ronkende namen zoals Microsoft BI, Tableau en Looker. ThoughtSpot wil zich onderscheiden door gebruikers zonder technische kennis snel de juiste gegevens te laten vinden. Het bedrijf noemt zich wel eens de ‘Google voor data’.

lees ook

ThoughtSpot richt vizier op België en kmo: met welke troeven wil de BI-oplossing bekoren?

Mode voegt onder meer de mogelijkheden om de code te schrijven om gegevens te analyseren en in dezelfde interface de resultaten te zien, zonder van tabblad te hoeven wisselen. ThoughtSpot hoopt vooral de poorten naar generatieve AI te kunnen openbeuken. Datasets die met Mode zijn gemaakt worden gekoppeld aan de zoekfuncties van ThoughtSpot, om gebruikers via eenvoudige vragen naar interessante datapunten te begeleiden.

Hoofd in het zand

Die ambitie maakt ook Sudheesh Nair, CEO van ThoughtSpot, duidelijk in het persbericht. De boute uitspraken worden daarbij niet geschuwd. “Tenzij je je hoofd in het zand hebt gestoken, weet elke leider in elke organisatie dat ze moeten uitzoeken hoe ze generatieve AI kunnen gebruiken om sneller te reageren en klanten gepersonaliseerde ervaringen op maat te bieden. Als je dat niet doet, geef je toe dat je verslagen bent”.

Ook een sneer naar de concurrentie kan er vanaf bij Nair. Met name Tableau van Salesforce krijgt de volle laag. “Te lang zijn datateams tegengehouden door de laatste generatie archaïsche datavisualisatietools zoals Tableau, die hen dwongen tot het eindeloos aanpassen en updaten van dashboards. Dit is het moment om business intelligence te heroverwegen als je maximale waarde wilt halen uit je investeringen in de moderne data stack”.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home