Strengere Europese regels rond politieke advertenties

europa ai act

Europese beleidsmakers hebben een akkoord bereikt over strengere regels voor tech-bedrijven wat betreft politieke advertenties. De nieuwe richtlijnen moeten zorgen voor meer transparantie en het moeilijker maken voor inmenging van buitenaf.

De EU wil een stuk strenger zijn als het neerkomt op online politieke advertenties. Verschillende Europese beleidsmakers zijn een aantal strengere regels overeengekomen om dat te bekrachtigen. Met deze nieuwe richtlijnen moeten verkiezingen en referenda binnen de EU veel transparanter verlopen. Inmenging van buiten de Unie moet zo ook een stuk moeilijker worden.

Korte inhoud

Zowel burgers, journalisten als overheden moeten door deze beslissing meer informatie kunnen krijgen over politieke advertenties. Politieke campagnes moeten bijvoorbeeld duidelijk als dusdanig worden gelabeld. Vooral de pers gaat makkelijker kunnen zien wie er hoeveel voor een advertentie betaalt, waar dat geld vandaan komt en wat de locatie van de geldschieter is.

Er komt meteen ook extra bescherming, gerichte campagnes op basis van bepaalde persoonlijke informatie worden geband. Dat gaat dan onder andere over:

  • Godsdienst
  • Etniciteit
  • Seksuele geaardheid

Gerichte campagnes mogen enkel nog met data die mensen daarvoor specifiek hebben opgegeven. De gegevens van minderjarigen zijn nu ook expliciet uit den boze.

Entiteiten van buiten de EU, overheden of organisaties, gaan in bepaalde periodes ook geen politieke advertenties meer mogen financieren. Die maatregel geldt telkens drie maanden voor een Europese verkiezing of een referendum binnen de EU.

Om dit allemaal grondig op te volgen komt er bovendien een uitgebreide database. Platformen die de regels met de digitale voeten treden riskeren een boete tot zes procent van hun jaarinkomen.

lees ook

NIS2: redundante regelneverij, of broodnodige sprong richting een veilig Europa?

Optimisme

Naast verstrengen, zalft de EU ook. De nieuwe regels moeten een framework bieden waarmee politiek actoren eenvoudiger online kunnen adverteren. Dat moet weliswaar binnen de geldende regels.

Volgens Frans Europarlementslid Sandro Gozi is dit een nieuwe stap in het beschermen van Europese verkiezingen en voor nog meer soevereiniteit. Hij is er ook zeker van dat deze nieuwe regels er op tijd zijn voor de volgende Europese verkiezingen. Dit vinden volgend jaar plaats.

Bijna van kracht

De nieuwe regels moeten nu wel nog formeel geadopteerd worden door de Europese Raad en het parlement. Anderhalf jaar daarna zullen ze dan officieel van kracht zijn. Dat maakt het optimisme van Gozi over de Europese verkiezingen van 2024 zo te zien wel wat onterecht.

Een deel van deze regels komen ook al voor in de Digital Services Act. Deze set is echter meer puur politiek gericht. Dit is een onderwerp waarmee de Unie al enkele jaren mee bezig is.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home