Data cleanrooms zijn een belangrijk onderdeel van de strategie van Snowflake, dat daarom Samooha overneemt voor een niet gecommuniceerd bedrag.
Snowflake koopt Samooha. Dat bedrijf is gespecialiseerd in data cleanrooms. Die technologie is belangrijk voor Snowflake, dat het zijn missie heeft gemaakt om ervoor te zorgen dat bedrijven hun data veilig kunnen gebruiken en delen.
Eenvoud eerst
Samooha bouwt software op maat van zowel ontwikkelaars als zakelijke gebruikers, waarmee die datacleanrooms kunnen maken en gebruiken. De technologie zou perfect werken in het raamwerk van de Snowflake Native Apps. Met de overname wil Snowflake het gebruik van cleanrooms in het eigen platform vereenvoudigen. Een cleanroom opzetten is immers niet zo eenvoudig, en dat kan Samooha voor een stuk oplossen.
lees ook
Wat is een data cleanroom?
Snowflake lijft de twee oprichters van Samooha in, samen met hun hele team. Hoeveel centen er gemoeid zijn met de overname, is niet duidelijk. Snowflake heeft al verschillende bedrijven overgenomen dit jaar, waaronder zoekspecialist Neeva.
Datawat?
Data cleanrooms zijn afgeschermde digitale omgevingen waarin organisaties op een veilige manier data met elkaar kunnen delen, zonder dat externe partijen toegang krijgen tot gevoelige gegevens geassocieerd met die data. Denk bijvoorbeeld aan een telecomprovider die geanonimiseerde klantengegevens via een afgeschermd systeem deelt met adverteerders, die zo wel bepaalde analyses kunnen uitvoeren rond trends en doelgroepen, zonder dat de persoonsgegevens ooit beschikbaar komen.