De globale smartphonemarkt groeit met 6,5 procent, maar niet met dank aan het Westerse koopgedrag. Vooral Chinese bedrijven doen het goed.
De smartphonemarkt is het afgelopen kwartaal met 6,5 procent gegroeid. Fabrikanten verscheepten ongeveer 285,4 miljoen toestellen, aldus IDC. Die groei komt vooral uit het Verre Oosten en opkomende markten, waar merken die bij ons wat minder gangbaar zijn grote sprongen maken.
Groot marktaandeel, kleine groei
Samsung is nog steeds marktleider, met een marktaandeel van 18,9 procent. Dat is minder dan de twintig procent aandeel in het tweede kwartaal van 2023. In absolute cijfers zag Samsung het aantal verscheepte toestellen met 0,7 procent stijgen (tot 53,9 miljoen).
Apple staat op twee, met 45,2 miljoen verscheepte toestellen goed voor een marktaandeel van 15,8 procent. Ook dat is minder dan de 16,6 procent een jaar eerder, al groeide het aantal verkochte iPhones het afgelopen kwartaal wel met 1,5 procent.
Bedrijf | 2Q24 (toestellen / M) | 2Q24 (marktaandeel) | 2Q23 (toestellen / M) | 2Q23 Market (marktaandeel) | 2Q24/2Q23 (groei) |
1. Samsung | 53.9 | 18.9% | 53.5 | 20.0% | 0.7% |
2. Apple | 45.2 | 15.8% | 44.5 | 16.6% | 1.5% |
3. Xiaomi | 42.3 | 14.8% | 33.2 | 12.4% | 27.4% |
4. vivo* | 25.9 | 9.1% | 21.3 | 7.9% | 21.9% |
4. OPPO* | 25.8 | 9.0% | 25.4 | 9.5% | 1.8% |
Anderen | 92.1 | 32.3% | 90.1 | 33.6% | 2.3% |
Totaal | 285.4 | 100.0% | 268.0 | 100.0% | 6.5% |
De grote winnaar is echter Xiaomi op plaats drie. Die Chinese telefoonbouwer, die ook op onze markt actief is, zag zijn aantal verkochte telefoons met 12,4 procent stijgen van 33,2 miljoen naar 42,3 miljoen. Zo heeft Xiaomi een marktaandeel van 14,8 procent.
Vivo en Oppo
Vivo en Oppo delen de vierde plaats, met ieders negen procent van de markt. Oppo is ook actief in Europa, maar boekt vooral winst in opkomende markten. In de EU stond de verkoop het voorbije jaar bovendien op een laag pitje, al is de fabrikant sinds enkele maanden weer helemaal terug. Vivo is bij ons minder bekend. Beide telefoonbouwers zijn net als Xiaomi op en top Chinees.
IDC merkt op dat China en opkomende markten (zoals India) de grootste drijfveren zijn van de groei. Enerzijds kopen de Chinezen meer premium-toestellen, anderzijds breken de Chinese fabrikanten door met modellen op maat van die markten. Bij ons is de telefoonmarkt intussen best verzadigd en bijgevolg statischer.