Oppo hernieuwt Europese focus na patentrel met Nokia

Chinese telefoonbouwer Oppo gaat opnieuw vol voor de Europese markt. Ook landen waar Oppo de afgelopen jaren de activiteiten staakte, staan terug op het prioriteitenlijstje.

Oppo richt zijn pijlen met hernieuwde moed op Europa. Alle Europese landen waar de Chinese telefoonbouwer vroeger een aanwezigheid had, zullen opnieuw bedoend worden. Een samenwerking met het Spaanse Telefónica over een periode van zeker drie jaar moet die aanhoudende Europese ambities staven. Dat is goed nieuws voor Oppo-fanaten: het merk kondigde zeven jaar na de eerste stappen in de EU nooit zijn vertrek aan, maar de regio leek de laatste jaren toch aan belang in te boeten.

Van goede start naar patentruzie

Dat was niet zomaar, al was Oppo destijds goed begonnen. Vier jaar geleden landde het merk met veel enthousiasme en grote ambities in België. Op korte tijd wist het merk heel wat naambekendheid te verwerven en scoorde het hoog in onze reviews, zeker met de Oppo Find X5 in 2022.

Daarna werd het plots en misschien wel noodgedwongen stiller: een patentgeschil met Nokia legde de verkoop van Oppo-telefoons aan banden. Zo kon Oppo in Duitsland geen smartphones meer verkopen. In 2023 volgde dan de volledige terugtrekking uit Frankrijk na het faillissement van de lokale invoerder. De uitkomst van de rechtszaak in Duitsland leek als een donkere wolk boven de Europese ambities van Oppo te hangen.

Zonder vrees in de rekken

Sinds eind januari is het patentgeschil tussen Oppo en Nokia echter opgelost. Zo verdwijnt ook de onzekerheid voor Oppo, dat niet meer moet vrezen dat nieuwe dure toestellen na een stevige marketingcampagne toch uit de Europese rekken moeten verdwijnen.  Dat Oppo op MWC zijn Europese ambities uit de doeken doet, is dan ook van belang. Het toont dat het merk voor de voorzienbare toekomst een interessant alternatief blijft bieden voor de andere smartphonebouwers.

Het is onduidelijk of Oppo zijn rechtstreekse aanwezigheid in alle Europese landen zal heropstarten. In Frankrijk zouden bijvoorbeeld nieuwe investeringen nodig zijn. In ons land en Nederland is Oppo nog wel heel actief, zowel onder eigen naam als via het dochtermerk OnePlus.

Op MWC in Barcelona heeft Oppo dit jaar een beperkte aanwezigheid. De telefoonbouwer onthult er wel een nieuw prototype van zijn XR-bril: de Oppo Air Glass 3. Oppo geeft ook aan dat het eigen generatieve AI-functies naar de Europese markt zal brengen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home