Orange bundelt zijn Belgische B2B-diensten in een gezamenlijk aanbod op het gebied van connectiviteit, cloud, data, AI en cybersecurity. Daarmee wil het telecombedrijf zijn positie op de Belgische zakelijke markt versterken.
Orange Belgium werkt voortaan samen met Orange Business, Orange Business Digital Services en Orange Cyberdefense onder de noemer ‘Orange Business’. Het doel is om met één commerciële aanpak een breed portfolio van IT- en netwerktechnologieën aan te bieden aan kmo’s, grote bedrijven en publieke instellingen in België. Dat kondigde de telecomoperator gisteren aan tijdens een persconferentie.
Samen sterk staan
De bundeling van alle commerciële activiteiten past binnen de bredere marktstrategie van Orange, verklaart Xavier Pichon, CEO van de Belgische afdeling. We kennen Orange in België voornamelijk als een telecomoperator. Het bedrijf investeerde al in vaste en mobiele netwerken met multi-gigabitcapaciteit.
lees ook
Orange zet ‘echte’ 5G open voor de Antwerpse haven, Defensie en NMBS
Nu wil het zich ook profileren als leverancier van geïntegreerde zakelijke diensten. Het aanbod omvat onder meer cloudoplossingen, AI-platformen, cybersecuritydiensten en beheerde communicatieoplossingen.
Een belangrijk onderdeel van deze nieuwe aanpak is een gezamenlijke salesorganisatie. Orange mikt hiermee op meer slagkracht in een gefragmenteerde ICT-markt en wil het bedrijven naar eigen zeggen makkelijker maken om digitale transformatieprojecten op te starten of te versnellen.
Zes kernoplossingen
Onder de paraplu van Orange Business biedt het bedrijf zes dienstenpakketten aan, gaande van netwerk tot cloud en beveiliging. Cloud Avenue levert een soevereine cloudinfrastructuur met opslag binnen de EU. Met Micro-SOC biedt Orange continue monitoring en beheer van cybersecuritydreigingen.
De Orange Cyberdefense-tak blijft binnen deze structuur verantwoordelijk voor de cybersecuritycomponent. Met een lokaal Security Operations Center wil het inspelen op de toenemende complexiteit van cyberdreigingen en de behoefte aan lokale opvolging.
Het Evolution Platform combineert connectiviteits-, cybersecurity- en clouddiensten in een beheerde service. Live Intelligence is een AI-platform voor zakelijke samenwerking, en via Contact Centre as a Service wil Orange klantcommunicatie efficiënter maken. Tot slot biedt Critical Communication prioritaire communicatieoplossingen voor bedrijfskritische toepassingen.
De samenwerking moet het voor Belgische bedrijven mogelijk maken om digitale oplossingen in te zetten via één aanspreekpunt, ondersteund door lokale expertise en infrastructuur.