Oracle en Salesforce ontlopen Nederlandse massaclaim

Web tracking cookies

Een Nederlandse massaclaim tegen de Amerikaanse bedrijven Oracle en Salesforce is onontvankelijk verklaard. Volgens de rechtbank Amsterdam ontbreekt het aan representativiteit.

The Privacy Collective zal niets meer kunnen ondernemen met hun massaclaim. De groep startte in de zomer van 2020 een massaclaim tegen Oracle en Salesforce. Volgens de groep lapten deze bedrijven de GDPR-regels aan hun laars, aangezien zij geen officiële toestemming vroegen om persoonlijke gegevens bij te houden.

Het collectief beweert dat Salesforce en Oracle ‘speciaal ontwikkelde cookies’ implementeerden op hun websites. De cookies zouden ontwikkeld zijn om massaal gegevens van bezoekers van hun website te verzamelen. In combinatie met andere data leverden dat voor Oracle en Salesforce miljoenen klantenprofielen op.

AVG-regels

Volgens de massaclaim waren Salesforce en Oracle in strijd met de AVG-regels. Het collectief eiste hiervoor een schadevergoeding van 11 miljard euro.

De AVG-regels, of languit de algemene verordening gegevensbescherming, stelde de Europese Unie in. De regels zetten uit op welke manier bedrijven persoonsgegevens mogen verwerken en verzamelen van EU-burgers. In België staan de regels bekend onder de naam GDPR.

lees ook

Ontwar de knoop van persoonsgegevens en vermijd boetes

Onontvankelijk

De claim werd afgelopen week onontvankelijk verklaard. Dat had alles te maken met de wijze waarop The Privacy Collective om steun vroegen voor hun claim. De massaclaim verzamelde namelijk de steun van 75.000 internetgebruikers door de claim online te plaatsen en internetgebruikers om een like te vragen.

Volgens de rechtbank Amsterdam maakte deze werkwijze het onmogelijk om na te gaan of de 75.000 internetgebruikers werkelijk slachtoffer waren van de praktijken van Salesforce en Oracle.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home