Op weg naar autonome AI-ondernemingen?

Uit een bevraging van Digitate blijkt dat 90 procent van de bedrijven binnen het jaar AI-automatiseringen zal inzetten als (helpende) werkkracht. Het menselijke aandeel is echter nog niet afgeschreven.

De invloed van AI is voelbaar bij heel wat bedrijven. Dat AI reeds in staat is om veel taken op zich te nemen, is niet onbekend. Bedrijven kunnen er niet omheen en implementeren deze technologie in verschillende lagen van hun onderneming. Uit een onderzoeksrapport van Digitate blijkt dat 90 procent van de IT-beslissingsmakers uit diverse sectoren automatiseringsprocessen zal invoeren in het komende jaar, 58 procent plant dit alvast binnen de volgende zes maanden.

AI als nieuwe allround-werkkracht

Een volledig autonoom bedrijf dat louter draait op AI, lijkt nog een ver-van-ons-bed-show. Dat AI in staat is om veel processen machinaal en autonoom te laten verlopen, is al meermaals bewezen. Bedrijven experimenteren volop met AI. Het evolueert dan ook razendsnel en kan al veel taken opnemen om het werk te vereenvoudigen. Zo kunnen werknemers productiever werken en hebben ze meer tijd voor het creatieve aspect.

lees ook

Salesforce lanceert Einstein Copilot: AI die alles weet over je klanten

Digitate voerde een bevraging uit bij 601 IT-beslissingsmakers die werken in een bedrijf met meer dan 1.000 werknemers in de Verenigde Staten. Uit het rapport blijkt dat maar liefst 90 procent van de bedrijven AI reeds heeft toegepast op de IT-afdeling om bijvoorbeeld het proces van het ticketsysteem te automatiseren. Maar ook in andere domeinen wordt AI in 50 procent van de gevallen toegepast, waaronder supply chain management, de klantenservice, de personeelsdienst en business-operations.

Beeld: Digitate

Hoewel 90 procent van de bedrijven in het komende jaar AI zal toepassen in hun onderneming, is de rol van de werknemers nog niet afgeschreven. De meerderheid geeft namelijk aan dat het AI wil inzetten bij het assisteren van basistaken, maar dat menselijke input nodig blijft.  

Uitdagingen

De implementatie van deze nieuwe AI-ontwikkelingen in bedrijven en de opkomende mogelijkheden om diverse processen te optimaliseren, brengt onvermijdelijk uitdagingen met zich mee. Zo blijkt uit het onderzoek dat 26 procent vreest dat werknemers zullen vertrekken of dat de perceptie zal ontstaan dat sommige jobs overbodig zijn. Hoewel deze vrees er heerst, ziet 74 procent van de IT-managers een verbetering in werknemerstevredenheid dankzij de automatisering.

Andere bezorgdheden hieromtrent zijn de lange implementatietijd, toegang tot de juiste tools, gebrek aan juiste ROI-metingen of een tekort aan technische skills. Bedrijven die deze valkuilen begrijpen en kunnen overwinnen, zullen veel voordeel halen uit AI en automatiseringen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home