Omscholing 40 procent van werknemers noodzaak komende drie jaar

trustworthy AI sas

Volgens een nieuw rapport door IBM gaat veertig procent van de huidige werknemers zich de komende drie jaar moeten omscholen.

Een nieuw rapport door tech-gigant IBM concludeert dat veertig procent van de huidige werknemers zich de komende drie jaar moet bijscholen. De reden daarvoor is intussen niet meer verrassend: de snelle opkomst van generatieve AI. Het nieuwe rapport put uit twee eerdere bevragingen: eentje bij drieduizend leidinggevenden in 28 landen en een andere bij 22.000 werknemers uit 22 landen.

Geen jobverlies, wel jobverandering

Wat niet het geval is, benadrukt dit rapport, is dat mensen moeten vrezen dat hun job gaat worden vervangen door AI. Ze moeten zich gewoon aanpassen, hun rol herdefiniëren. Want wat er wel eerder staat aan te komen, is dat werknemers die AI omarmen, degenen gaan vervangen die dat niet doen. Nochtans klonk het bij IBM zelf nog helemaal anders, enkele maanden geleden.

Niet alleen werknemers moeten zich aanpassen, AI zet bedrijven ertoe aan om hun businessmodel om te gooien. De invloed van AI op de rol van de werknemers en op de operationele activiteiten zijn zaken die nu moeten worden herbekeken. Zelf trekt IBM ook de kaart van AI op heel wat vlakken. Zo ontwikkelde het bedrijf intussen een opensource AI-model dat satellietbeelden kan analyseren, samen met NASA.

lees ook

IBM onthult Watsonx om AI-levenscyclus te stroomlijnen

Verandering is goed

Een andere conclusie die in het rapport naar voor kwam, is dat bedrijven die hun operatie helemaal veranderden om de nieuwe technologieën te implementeren, het beter doen dan waar oude systemen er simpelweg mee worden uitgebreid. IBM voorziet drie factoren die bedrijven hierbij kunnen helpen:

  • Traditionele processen, rollen van werknemers en structuren transformeren om nieuwe activiteiten en operationele modellen mogelijk te maken
  • Een goede relatie creëren tussen mens en machine om het engagement van werknemers te verstevigen
  • Investeren in technologie die het toelaat voor mensen om zich te focussen op belangrijkere zaken

De mens

Met die nadruk op de menselijke factor, is het niet verrassend dat het herbekijken van de rol van veel mensen een belangrijk werkpunt is voor de nabije toekomst. Volgens de Wereldbank gaat AI, met bijbehorende automatisatie, de rol van 1,4 miljard werknemers beïnvloeden, de komende drie jaar. Dat is een aanzienlijk deel van het globale personeelsbestand van 3,4 miljard.

Veel bedrijven worstelen echter nog met een deftig overzicht van de talenten en mogelijkheden die ze reeds in huis hebben. Dit is niet alleen belangrijk om bestaande rollen te herdefiniëren, maar ook om te weten welke mensen er zeker nog moeten worden gerekruteerd.

Het rapport toont aan dat bedrijven die open staan voor verandering en hun personeelsbestand eerder flexibel laten evolueren, in plaats van zich blind te staren op bepaalde vaardigheden, het beter doen met bijvoorbeeld 44 procent meer omzetgroei en 33 procent meer engagement van werknemers.

Dit wil niet zeggen dat elke rol meer technisch wordt, integendeel. Automatisatie en AI zorgen ervoor dat ook mensen met een kleine technische bagage bepaalde digitale taken aankunnen. Een deel van die herdefiniëring kijkt naar zaken als tijdsmanagement, hoe werknemers zich voelen in hun rol en de persoonlijke betekenis van hun job; de menselijke factor groeit dus samen met AI.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.