Kelderende Chromebook-verkoop veroorzaakt negatieve groei PC-markt

Chromebook

De dalende verkoopcijfers van de PC-markt zouden grotendeels veroorzaakt worden door de kelderende verkoop van Chromebooks. Dat blijkt uit het rapport van Gartner.

Eerder deze week bracht IDC al kwartaalcijfers naar buiten over de verkoop van desktops en laptops. De verkoop daalde in het eerste kwartaal van 2022, na een lange periode van gunstige verkoopcijfers.

IDC had alleen geen cijfers voorhanden over de Chromebook-verkoop. Gartner publiceerde deze verre van gunstige cijfers wel.

Daling van 7,3 procent

Tijdens het eerste kwartaal van 2022 werden 7,3 procent minder Chromebooks verkocht dan in datzelfde kwartaal van 2021. In totaal ging het om 77,5 miljoen verkochte toestellen. “Zonder de verkoopcijfers van Chromebook erbij te rekenen, groeide de wereldwijde pc-markt met 3,9 procent op een jaar tijd”, staat er in het rapport van Gartner te lezen.

De dalende trend begon in het vierde kwartaal van 2021. Toen rapporteerde IDC zelfs een daling van 63,6 procent.

lees ook

Verkoop Chromebooks krijgt rake klappen met daling van 63 procent

Gevolgen voor Lenovo en HP

Gartner zet verder uiteen welke laptopbouwers de grootste gevolgen dragen van de dalende interesse in Chromebooks: “Lenovo en HP ondervonden beide aanzienlijke gevolgen van de dalende Chromebook-verkopen in het eerste kwartaal.” De verkoopcijfers van Lenovo daalde met 11,1 procent en bij HP was het nog een graad erger met een daling van 17,8 procent.

Het onderzoeksbureau rapporteerde een negatieve groei van de algemene pc-markt. De verkoopcijfers gingen er in het eerste kwartaal van 2022 6,8 procent op achteruit in vergelijking met hetzelfde kwartaal van 2021.

Bron: Gartner

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.