Microsoft krijgt miljoenenboete voor cookies op Bing

bing microsoft

De Franse privacvywaakhond CNIL heeft geoordeeld dat Microsoft ten onrechte gebruik maakte van advertentiecookies in de zoekmachine Bing. Microsoft krijgt een fikse boete.

CNIL heeft het Ierse kantoor van Microsoft een boete van 60 miljoen opgelegd voor de manier waarop cookies worden georganiseerd in de zoekmachine Bing. De Franse privacywaakhond maakte dat nieuws deze ochtend bekend. Bing installeert advertentiecookies om gegevens van internetgebruikers te verzamelen en door te spelen naar adverteerders, maar daarbij zijn de privacyregels aan de laars gelapt.

lees ook

Microsoft wil tegemoetkomen aan antitrustzorgen over Teams

Ten eerste oordeelt CNIL dat cookies op de homepagina geplaatst worden zonder toestemming van gebruikers. Ook het verplichte pop-upmenu om gebruikers te informeren over de cookies, is niet volgens de regels. Gebruikers moeten slechts één keer klikken om alle cookies te accepteren, terwijl het weigeren van cookies twee kliks vereist. Hiermee maakt Bing het eenvoudiger om cookies te aanvaarden dan ze te weigeren.

Huiswerk voor Microsoft

Microsoft zal sowieso een boete van 60 miljoen moeten betalen. Daarmee is de kous nog niet af, want het bedrijf krijgt nog drie maanden de tijd om het cookiebeleid conform de e-privacywetgeving te krijgen. Lukt dat niet, komt er nog eens een bijkomende boete van 60.000 euro per dag bij.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home