Meta verwijdert alle betaalde politieke en sociale advertenties vanaf oktober om Europese regels te omzeilen.
Meta zal vanaf oktober geen politieke of maatschappelijke advertenties meer toelaten in de Europese Unie. Dat doet het bedrijf naar eigen zeggen omdat het de nieuwe regels voor politieke advertenties te complex vindt.
Nieuwe EU-regels te streng
Vanaf oktober gelden er in de EU nieuwe verplichtingen voor politieke advertenties. Online platformen moeten dan onder meer duidelijk maken wie voor een advertentie betaalt en of persoonlijke data zijn gebruikt om die advertentie te targeten.
Volgens Meta brengt de wetgeving een “onhoudbare complexiteit” met zich mee. In plaats van zich aan te passen en de regels te volgen zoals het hoort, beslist het bedrijf om die categorie advertenties volledig te schrappen. De beslissing geldt ook in het Verenigd Koninkrijk en andere Europese gebieden waar het bedrijf actief is.
Geen boost meer voor politici
De maatregel betekent niet dat politici niets meer mogen posten. Ze kunnen gewoon blijven posten op Meta’s platformen. Wat ze niet meer kunnen, is betalen om hun boodschap bij meer mensen te krijgen.
Meta is niet het enige bedrijf dat deze route kiest. Ook Google besliste eerder om geen politieke advertenties meer toe te laten in Europa. Het lijkt wel alsof ze in de EU willen opereren zonder zich aan de spelregels te houden. Of beide platformen in staat zullen zijn om automatisch alle politieke advertenties tegen te houden, is waarschijnlijk niet realistisch. Als iets door de mazen glipt zonder de nodige transparantie, is het meteen een overtreding van de EU-wet.
lees ook