Meta houdt been stijf over Messenger en Marketplace

Zijn Messenger en Marketplace twee aparte entiteiten of schuilen ze nog steeds gewoon onder de vleugels van Facebook? Dat is de discussie die Meta momenteel voert met de Europese Unie. Het bedrijf vindt dan ook dat die twee diensten apart niet meetellen in zijn rol als digitale poortwachter.

De bedrijven die van de EU de rol van poortwachter hebben gekregen onder de Digital Markets Act zijn intussen al even gekozen, toch ligt alles nog lang niet in de plooi. Sommigen betwisten dat bepaalde onderdelen van hun activiteiten helemaal niet in aanmerking komen voor de strengere regels. We zagen dat bijvoorbeeld al bij Apple en Microsoft met respectievelijk iMessage en Bing. Nu doet Meta daar nog een schepje bovenop met zowel Messenger als Marketplace.

Een kleine rol

In een statement van Meta aan The Verge bevestigt een woordvoerder dat het bedrijf aan de EU heeft gemeld dat het van mening is dat beide diensten niet onder de DMA vallen. Messenger zou als berichtendienst open moeten staan voor kleinere concurrenten en voor verkoopplatform Marketplace zouden de regels vooral gericht zijn op de bescherming van de verkopers.

lees ook

Meta vraagt bijna 13 euro per maand voor Facebook zonder reclame

Het argument bij Meta is dat Messenger simpelweg een onderdeel is van Facebook. Een opvallende denkpiste, aangezien het bedrijf de twee in 2014 uit elkaar haalde. Messenger is al bijna tien jaar een aparte app. Je hebt nog steeds een Facebook-account nodig om met Messenger te beginnen, maar wanneer je dat eerste deactiveert, kan je de berichtenapp wel nog steeds gebruiken.

Voor Marketplace redeneert Meta dan weer dat de dienst consumenten rechtstreeks verbindt. Het bedrijf heeft zelf niets met de interacties te maken, vinden Mark Zuckerberg en de zijnen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.