Meer dan 70% van kmo’s koopt software die niet voldoet aan hun behoeften

bedrijf werknemer

Het vinden van de juiste technologie voor kmo’s blijkt een ingewikkelde klus te zijn. Uit het Capterra Great Software Match survey blijkt dat meer dan 70% van de deelnemers bereid is software te kopen die niet volledig voldoet aan hun behoeften. 

Met het Top Technology Trends Survey 2020 van ontdekte Capterra dat slechts 27% van de kleine ondernemingen een goede match vond in hun zoektocht naar software. “De rest doet ofwel concessies op hun oorspronkelijke visie of ze kopen software die niet past bij hun verwachtingen, wat zorgt voor problemen in de toekomst, aankopen van extra software of in het slechtste geval dat het bedrijf gedwongen wordt opnieuw te beginnen”, schrijft Brian Westfall in een blogpost op de website van Capterra

Zowel het Capterra Great Software Match Survey als het Top Technology Trends Survey werden eind 2020 gehouden onder 1000 eigenaren en leidinggevenden van kleine bedrijven in de VS. Hoewel kleine bedrijven in de VS iets groter zijn dan bij ons (de survey richtte zich op bedrijven van 2 tot 500 medewerkers) zijn de resultaten wel degelijk interessant voor Belgische bedrijven. 

Wat zijn redenen voor kmo’s om software te kopen?

De belangrijkste factoren die bepalen welke software bedrijven aanschaffen zijn: verbeteringen in productiviteit, druk vanuit concurrenten en de behoefte aan technologie die de groei van het bedrijf kan bijbenen. Andere redenen om software te kopen was dat bestaande technologie verouderd is en dat klanten of medewerkers verandering willen. 

Bedrijven die software kochten omdat ze de productiviteit en efficiëntie wilden verbeteren, hadden de grootste kans om een goede match te vinden. Maar zelfs in deze gevallen vond slechts 40% software die perfect past bij hun behoeftes. Wanneer bedrijven kochten met het doel om bij te blijven met de concurrentie, was de kans het kleinst dat ze een goede match vonden. 

Hoe vind je de juiste software voor je bedrijf?

Alle bedrijven in het survey van Capterra waren bij hun aankoop afhankelijk van de informatie die de verkoper verschafte. Deze informatie is altijd nodig als je software gaat aanschaffen. Het verschil tussen bedrijven die wél een goede match vonden en bedrijven die dat niet vonden, was dat de succesvolle bedrijven de informatie van de verkoper controleerden via meerdere onafhankelijke bronnen. 

In zijn blog raadt Westfall kleine bedrijven aan om zoveel mogelijk gebruik te maken van gratis proefperiodes. De beste manier om te weten of software bij je past is door het zelf te testen. De respondenten die gebruik maakten van gratis proefperiodes slaagden er vaker in de juiste software te vinden de kmo’s die dat niet deden.

De beste manier om goede software te vinden, is om eerst het nodige onderzoek te steken in een shortlist. Voeg hier vervolgens geen andere software meer aan toe. Bedrijven die op deze manier te werk gingen, hadden 61% meer kans om de perfecte software te vinden dan bedrijven die constant nieuwe technologie toevoegden aan hun shortlist.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home