Sinds zondag ondervinden klanten van ING ernstige problemen met de digitale dienstverlening. ING zou de situatie aan het herstellen zijn, maar functionaliteit blijft beperkt.
Sinds zondag is de digitale dienstverlening van ING ernstig belemmert. Gisteren was de app helemaal onbruikbaar en ook vandaag blijft de functionaliteit erg beperkt. De applicatie openen lukt opnieuw, maar verrichtingen in detail bekijken niet. Ook geld opnemen of storten bij geldautomaten lukt niet. Wie via de desktop wil inloggen op HomeBank, ondervindt problemen.
Geen totale panne
Helemaal hulpeloos zijn klanten gelukkig niet. Betalen aan betaalterminals blijft mogelijk met zowel de bankkaart als Google en Apple Pay. Wie het einde van de maand ziet naderen en dacht wat geld van z’n spaarrekening naar de zichtrekening over te hevelen om de voedselinflatie te bolwerken, ondervindt nog wel problemen.
ING geeft zelf aan dat de storing gestart is na geplande IT-onderhoudswerkzaamheden in de nacht van zaterdag op zondag. Details over de aard van het probleem deelt de bank niet. In zijn communicatie neemt ING zich voor om het probleem voor maandagochtend op te lossen. Op dit moment is de ochtend voorbij, maar werken de diensten nog steeds niet naar behoren. De grootbank excuseert zich bij zijn klanten.
ING bouwde de laatste jaren zijn fysieke dienstverlening sterk af. Kantoren werden gesloten en bankautomaten verdwenen. Daar stonden grote investeringen voor de digitale dienstverlening tegenover. De functionaliteit daarvan is sterk uitgebreid. Klanten vertrouwen (net als bij andere banken) op de digitale capaciteiten van hun bank, en moeten nu met weinig mogelijkheden afwachten.