Kmo’s optimistisch over 2021

bedrijf werknemer

Eigenaren van kmo’s zijn voorzichtig optimistisch over de volgende zes maanden. Zo vertrouwt 85% van de kmo’s erop dat het bedrijf over zes maanden nog steeds bestaat. Ondertussen houden kmo eigenaren de mogelijke problemen nog altijd scherp in de gaten. 73% maakt zich zorgen over het succes van het bedrijf in het komende halfjaar. 

Deze cijfers blijken uit een survey die Capital One in november verspreidde onder 1635 bedrijfseigenaren in de VS. Met het onderzoek wilde Capital One achterhalen hoe kleine omgaan met de aanhoudende pandemie. 

Volgens Anne Kave, head of business brand marketing bij Capital One, zijn deze tegenstrijdige gevoelens niet verrassend. Volgens haar reageren eigenaren van kleine bedrijven altijd snel op veranderingen. Kmo’s innoveren op het gebied van hun productaanbod en vinden nieuwe manieren om omzet te maken. 

Kmo eigenaren positief over de toekomst

Uit het onderzoek van Capital One blijkt dat 53% van de bedrijfseigenaren aangeeft dat de financiële positie van hun business hetzelfde is of zelfs beter is dan voor de pandemie. Daarbij vertrouwt 67% van de kmo eigenaren erop dat hun bedrijf ooit weer terugkeert naar de werkzaamheden en omzetcijfers van voor de pandemie. 

Wat opvalt is dat 75% van de kmo’s hetzelfde aantal medewerkers of zelfs meer medewerkers heeft sinds het begin van de pandemie. 65% van de eigenaren is niet van plan om nieuwe medewerkers in dienst te nemen in de eerste helft van 2021. 

42% van de kmo’s geeft aan dat het aantal verkopen in de afgelopen drie maanden is gedaald. Ongeveer hetzelfde percentage verwacht dat de verkopen in Q4 dit jaar lager liggen dan een jaar geleden. Uit een recent survey blijkt dat 11% van de bedrijven tijdelijk gesloten is geweest of verwacht in de komende maanden tijdelijk te moeten sluiten als gevolg van de pandemie. 

Adoptie van digitale mogelijkheden

Volgens Kave hebben veel eigenaren van kleine bedrijven hun digitale mogelijkheden versneld als gevolg van de pandemie. “We zien een grootschalige adoptie van contactloze mogelijkheden, online bestekken en digitale manieren om contact te houden met teams en klanten”, legt Kave uit.

Kave verwacht dat deze veranderingen aanhouden na de pandemie. Zo blijven vooral nieuwe producten en diensten zoals virtuele ervaringen onderdeel van kmo’s.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home