COVID-19 zet turbo onder digitalisering bij accountants

e-facturatie

Sinds de uitbraak van COVID-19 krijgt iets meer dan een derde van de accountancybedrijven in België de facturen van zijn klanten digitaal.

Voor de uitbraak van het virus was dat slechts een vierde. De afgelopen maanden zijn accounts steeds meer gebruik gaan maken van videoconferencing en WhatsApp. Kortom: het coronavirus heeft de digitalisering bij accountancybedrijven in een stroomversnelling gebracht. Deze bevindingen komen uit een marktonderzoek door Wolters Kluwer België. 

Steeds meer bedrijven, ondernemers en zelfstandigen zien de voordelen in van het digitaal versturen van facturen naar hun accountant. Ze laden de documenten in via het web, via een app op hun smartphone of via e-mail. De ontwikkeling was al gaande, maar de situatie omtrent corona heeft het flink versneld. Ondanks de snelle digitalisering, verwachten accountants dat het aantal klanten waarvan ze digitale facturen krijgen na de coronacrisis weer licht zal teruglopen. 

Een ander resultaat dat het onderzoek laat zien, is dat klanten hun accountant niet meer alleen zien als iemand met een ondersteunende functie. Ze worden meer gezien als partner. Tijdens de crisis hebben accountants bedrijven moeten adviseren, bijvoorbeeld om ze te behoeden voor financiële problemen of een faillissement. Bijna de helft van de accountants geeft aan meer advies te geven dan voor de uitbraak van het virus. Ook geeft de helft aan dat klanten meer vragen stellen over hun persoonlijke financiële planning, omdat die door COVID-19 onder druk staat. 

Nieuwe manieren van communiceren

We zagen de afgelopen maanden al dat videoconferencing tools als Zoom en Microsoft Teams een enorme piek doormaakten. De videoconferencing tools hebben ook hun weg gevonden naar accountancybureaus. Meer dan 6 op de 10 accountants zeggen meer via videoconferencing te communiceren dan voor COVID-19. Iets meer dan de helft (52%) is ook van plan dit te blijven doen nadat het virus de wereld uit is. 

De klassieke manieren om met klanten te communiceren (telefoon, e-mail of een fysiek bezoek) blijven populair onder accountants. Ook modernere communicatiemiddelen als videoconferencing (45%) en WhatsApp (32%) zijn populair. Sociale media als LinkedIn, Facebook en Twitter vallen minder in de smaak. 

“Sommige accountants geven aan dat hun fysieke contacten met klanten belangrijk blijven, maar dat die zullen beperkt worden tot vaste periodes per maand. Tijdens die fysieke afspraken willen ze meer tijd voorzien om zich beter te kunnen inwerken in de leefwereld en ambities van hun klant. Voor snelle tussenkomsten willen ze nog vaker videoconferencing gebruiken. Die videogesprekken willen sommigen ook gebruiken om ook vanuit het buitenland te werken”, verklaart Ronny De Goedt, Managing Director Tax & Accounting bij Wolters Kluwer. 

Digitalisering in een stroomversnelling

Een groot deel van de accountants geeft aan in de toekomst verder te willen met de digitalisering. Investeringen in digitale tools zoals scanoplossingen, elektronisch factureren of een klantenportaal worden topprioriteit. Een vijfde wil ook klanten begeleiden in het digitaliseringstraject van hun bedrijf. 

“Corona heeft onder de digitaliseringstrein in de accountancywereld een echte turbo gezet. Zo leveren 33% meer cliënten hun facturen digitaal aan in vergelijking met de situatie voor COVID-19. Accountants en belastingadviseurs hebben zich razendsnel aangepast aan de nieuwe behoeften van hun cliënten en met behulp van digitale middelen gezorgd voor operationele efficiëntie in moeilijke tijden.” Zo zegt Bart van Coile, voorzitter van het ITAA (Institute for Tax Advisors & Accountants).

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home