Veranderende klantbehoeften dwingt kmo’s hun bedrijfsaanbod in de toekomst volledig om te gooien. Dit blijkt uit een onderzoek van Ricoh Europe onder 3300 kmo’s uit 23 Europese landen.
“Wanneer ondernemers de tijd nemen om hun aanbod opnieuw te beoordelen, is het van essentieel belang dat zij zorgvuldig overwegen hoe hun organisatie effectiever kan werken om de juiste balans te vinden. Vooral de technologische vooruitgang maakt progressieve veranderingen mogelijk in een steeds breder scala van sectoren. Volgens hen is het belangrijk om de kwaliteit van hun producten te verhogen, maar ook de kosten te verlagen en de time-to-market te versnellen”, aldus David Mills, CEO van Ricoh Europe.
Topprioriteit
Bijna een kwart (24 procent) van de ondervraagden verwacht volgens Ricoh zelfs binnen vijf jaar een totaal ander product, dienst of oplossing te verkopen, dan nu het geval is. Meer dan negen van de tien (91 procent) verwacht hun aanbod ’tot op zekere hoogte’ te veranderen en 59 procent van de kmo-ondernemers beschouwt innovatie als één van hun topprioriteiten.
In deze gebruikt dan ook inmiddels bijna de helft (45 procent) van de kmo’s gegevensgestuurde inzichten om toekomstige beslissingen te nemen. Ruim twee derde (59 procent) wil een betere werkplek-technologie, terwijl 42 procent aangeeft financiering nodig te hebben om innovatieve technieken à¼berhaupt te kunnen implementeren.
Mills: ”De huidige kmo-leiders zijn belast met het in kaart brengen van een te bewandelen weg in een toenemende tijd van onzekerheid. Het positieve daarvan is, dat het bedrijven kan dwingen een ingeslagen weg in heroverweging te nemen en een meer succesvolle route naar de markt te vinden.”
Gerelateerd: 51% van de kmo-zaakvoerders ziet bedrijf niet als doelwit voor cyberaanvallen