Vervangt Google zijn eigen personeel door AI?

ai werk

Volgens geruchten zijn er hervormingen op komst binnen het advertentieteam van Google. Dankzij vooruitgang in artificiële intelligentie is een deel van de medewerkers mogelijk niet meer nodig.

The Information hoorde van interne bronnen bij Google dat een reorganisatie op komst is binnen het advertentieteam van Google. Digitale advertenties zijn al jarenlang de melkkoe voor Google: de techreus van 30.000 verkopers in de rangen om advertenties verkocht te krijgen. Daar zou volgend jaar flink in kunnen gesnoeid worden omdat Google vol de kaart van automatisering wil trekken.

Google maakt vandaag al gebruik van generatieve AI-middelen om marketingteksten te genereren voor adverteerders. Deze kunstmatige advertentietools vereisen maar beperkte overhead waardoor de winstmarges die Google pakt op advertenties steeds groter worden. Het maakt digitale advertenties een ontzettende lucratieve business voor Google: volgens de bronnen van The Information kunnen ze jaarlijks tientallen miljarden dollars aan inkomsten binnenbrengen.

Omdat hedendaagse AI nog niet honderd procent betrouwbaar is, heeft Google ongeveer 13.500 werknemers op de loonlijst staan die de output van de AI-advertentietools moeten controleren. Maar hoe beter generatieve AI artificiële intelligentie wordt, hoe sneller menselijke controleurs uiteindelijk overbodig zullen worden. Google zou nu al van plan zijn om zijn advertentiepersoneel te ‘consolideren’, wat concreet inhoudt dat sommigen een andere functie zullen krijgen, maar voor anderen een ontslag dreigt.

lees ook

‘Gemini is minder capabel dan oude ChatGPT’

AI als nieuwe werkkracht?

Wat er concreet van aan is, zal de tijd uitwijzen. Het gerucht zal wel voer geven aan theorieën die stellen dat de AI-boom menselijke jobs in gevaar brengt. Beslist een technologieleider zoals Google dat AI het werk van menselijke medewerkers perfect kan overnemen, kan dat andere bedrijfsleider daar ook van overtuigen. Uit een recente rondvraag van Digitate blijkt dat maar liefst negentig procent van ondernemingen automatisering wil opdrijven.

Meer automatisering hoeft niet per definitie het vervangen van menselijke werkkrachten te betekenen: AI kan er evengoed voor zorgen dat mensen net meer tijd en ruimte krijgen om creatiever werk te doen. Maar dat we ons als mens zullen moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit op de werkvloer mét AI, dat lijkt stilaan wel duidelijk.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home