Google vernieuwt zoekmachine en voegt MUM-technologie toe

Google

Google kondigde op het Search On-event aan dat het zijn zoekmachine met verschillende functies gaat uitbreiden. Dankzij het nieuwe Multitask Unified Model (MUM) zal je makkelijker kunnen vinden wat je zoekt en dat op een meer natuurlijke en intuïtieve manier.

Op het Search On-event kondigde Google aan dat het zijn zoekmachine gaat vernieuwen en uitbreiden met enkele vooruitstrevende functies en technologieën, waaronder ook het Multitask Unified Model of MUM. Op die manier zal je op een natuurlijke en intuïtieve manier kunnen vinden wat je zoekt.

Het nieuwe MUM-algoritme kan namelijk multitasken om zoveel mogelijk informatie over een bepaald onderwerp te verzamelen en gebruikt hier tekst, afbeeldingen en video’s voor. Zelfs taalbarrières zullen er in de toekomst niet meer toe doen.

Things to know

Eén van de nieuwe functies van de zoekmachine heet ‘Things to know’. Wanneer je als gebruiker naar een bepaalde term zoekt die je nog niet kent, presenteert Google je enkele dingen die je erover moet weten. Weet je bijvoorbeeld niet hoe je aan een schilderij moet beginnen? Dan stelt de zoekmachine je een concreet stappenplan voor.

Google zoeken
Bron: Google

Google zal deze functie in de komende maanden uitrollen. Later zal Things to know uitgebreid worden met de MUM-technologie, zodat gebruikers nog meer inzichten rond gezochte topics kunnen verwerven. Denk bijvoorbeeld aan: “Hoe maak je een schilderij met huis-, tuin- en keukenspullen?”

Blijven zoeken

De zoekgigant zorgt er ook voor dat gebruikers hun zoekopdracht verder kunnen verfijnen zonder een nieuwe vraag te stellen. Wanneer je op zoek bent naar verschillende verftechnieken, wil je misschien ook graag weten waar je les kan volgen. Google laat je dan verder inzoomen op deze vraag en biedt je zoekresultaten van over het hele web aan.

Dit doet sterk denken aan de manier waarop Pinterest werkt: mensen inspireren om verder te blijven zoeken én leuke ideeën op te doen. De pagina’s zijn volgens Google handig wanneer je op zoek bent naar inspiratie, zoals het maken van een verjaardagstaart.

Je kan de functie nu al uittesten op je smartphone.

Dieper graven met video

Daarnaast vernieuwt Google zijn zoekfunctie op basis van video. De gigant gebruikte reeds AI-technologie om sleutelmomenten in video’s te identificeren. Nu kan de MUM-technologie ook bepaalde onderwerpen in een video herkennen, zelfs wanneer ze niet expliciet vernoemd worden. Gebruikers krijgen links rond deze topics aangeboden en kunnen zo nog dieper graven.

Wanneer je dus een YouTube-video over bepaalde pinguïns kijkt, biedt Google je gerelateerd materiaal aan waarin je meer kan leren over hun dagelijks leven en hoe ze met vijanden omgaan.

Google zoeken
Bron: TechCrunch

De komende weken zal de initiële versie van deze functie uitgerold worden op YouTube, om later nog verdere updates uit te voeren.

Blijft Google dominant?

Google probeert op deze manier ook meer zoekverkeer naar zijn website te lokken. Gen Z-gebruikers zoeken namelijk al op een andere manier dan oudere generaties. Ze maken gebruik van verschillende socialemediakanalen en zoeken onderwerpen vooral op hun smartphones en via video op. Een ‘Think with Google’-studie toont aan dat maar liefst 85 procent van de Gen Z-tieners regelmatig YouTube gebruikt om naar specifieke inhoud te zoeken.

De shift naar mobiel zoeken heeft wel degelijk een impact op Google. Vandaar dat het bedrijf moet inzetten op nieuwe manieren om zijn dominantie te behouden. Veel online shoppers zoeken namelijk direct wat ze nodig hebben op bijvoorbeeld Amazon of gebruiken een specifieke mobiele app voor hun aankopen.

lees ook

Google past zoek-algoritme aan om misbruik te beperken

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home