De wereldwijde uitgaven voor generatieve AI zal stijgen met 76 procent vergeleken met vorig jaar, zegt Gartner.
Generatieve AI raakt steeds meer ingeburgerd bij bedrijven. Volgens een nieuwe voorspelling van Gartner zal de wereldwijde uitgave aan generatieve AI dit jaar stijgen tot 644 miljard dollar, een toename van maar liefst 76,4 procent ten opzichte van vorig jaar.
Interne AI-projecten onder druk
Hoewel generatieve AI vaak wordt gepresenteerd als de toekomst, heeft het nog vaak een hoge faalpercentages en teleurstellende resultaten. AI-modellen blijven fouten maken en hallucineren. Daarom zullen veel interne AI-projecten van vorig jaar in 2025 opnieuw uit de koelkast gehaald worden.
Gartner-analist John-David Lovelock stelt dat CIO’s minder gaan investeren in proof-of-concepts. Die investeringen gaan in de plaats naar kant-en-klare oplossingen van softwareleveranciers, omdat die sneller resultaat bieden en minder risico’s inhouden.
AI in hardware wordt het belangrijkst
80 procent van die uitgaven zullen naar het integreren van AI in hardware zoals servers, smartphones en pc’s gaan. Maar ook software en diensten krijgen wat verse miljarden: 180,6 miljard dollar voor servers, 398,3 miljard dollar voor AI-apparaten, 37,1 miljard dollar voor software en 27,7 miljard dollar voor diensten
Gartner verwacht dat fabrikanten in snel tempo AI-functionaliteit in hun apparaten gaan stoppen. “Tegen 2028 zouden AI-functies standaard ingebouwd zijn op bijna elk consumentenapparaat, en worden consumenten eigenlijk gedwongen om ze te kopen,” aldus Lovelock.
AI komt er sowieso aan. Bedrijven (en consumenten) zullen eraan moeten wennen, of ze dat nu willen of niet.