Na een mislukte overname voor Adobe bereidt Figma zich voor op een beursgang, waarin AI centraal lijkt te staan.
Figma heeft eerder deze week een S-1-document ingediend bij de Amerikaanse Security and Exchange Commission (SEC). Dergelijk papierwerk wordt vereist door de lokale beurswaakhond en gaat vooraf aan een Intial Public Offering (IPO) of beursgang.
Figma wil zich nu in een aantrekkelijk daglicht presenteren. Het bedrijf spreekt in het S-1-formulier van 13 miljoen actieve maandelijkse gebruikers en een omzet van 749 miljoen dollar voor 2024, goed voor een groei van 48 procent vergeleken met een jaar eerder.
A en I
Goede cijfers en groeipotentieel zijn niet de enige troeven die Figma wil uitspelen. Het bedrijf stelt vast dat investeerders hun portefeuille opentrekken zodra iemand de letters A en I achter elkaar zet, dus probeert Figma duidelijk te maken dat AI een essentieel onderdeel is van het hele businessplan. Het hele document bevat de term ‘AI’ 148 keer.
Artificiële intelligentie zal volgens Figma onder andere meer klanten aantrekken, die minder design-ervaring nodig hebben om met de oplossing aan de slag te gaan. AI-prompts moeten ontwikkelaars helpen om snel interfaces te ontwikkelen. Over AI-moeheid, of het risico van AI-claims die zich niet altijd in omzet vertalen, lijkt Figma zich geen zorgen te maken.
Mislukte overname
Het bedrijf wil naar de beurs stappen nadat een eerdere overnamepoging door Adobe in het water viel. Dat gebeurde aan het einde van 2023, na een lang proces waarbij mededingingsautoriteiten in de EU en het VK verzet hadden aangetekend.
De overnamepoging startte op 15 september 2025 maar strandde uiteindelijk onder druk van de regulatoren. Die concludeerden dat Figme en Adobe concurrenten zijn in een markt die weinig alternatieven kent. De consolidatie van de twee partijen zou de innovatie in de markt beperkten. Adobe kon niet aantonen dat de zorgen daarrond onterecht waren.