Europese CEO’s vinden wendbaarheid cruciaal, maar zijn het niet

Wendbaarheid is een belangrijk thema binnen veel grote Europese organisaties. Bijna driekwart (72%) van de leidinggevenden en 90% van de CEO’s in Europa geeft aan dat wendbaarheid van een organisatie essentieel is voor betere bedrijfsresultaten. Veel van hen overschatten hun capaciteiten op dit vlak, blijkt uit onderzoek van ServiceNow. 

In het onderzoek ondervroeg ServiceNow 873 senior beslissers binnen grote bedrijven in Europa. Ook werd de wendbaarheid onder de loep genomen, met behulp van een speciaal ontwikkeld beoordelingsmodel. 

Meer dan de helft van de Europese bedrijven beschouwt zichzelf als zeer of extreem wendbaar. Het onderzoek laat echter zien dat de meeste bedrijven nog aan het begin staan van hun transitie naar een wendbare organisatie. 

Overschatting

Voor het onderzoek ontwikkelde IDC een model aan de hand van vijf typen organisatorische wendbaarheid: leiderschap, structureel, proces, portfolio en technologie. Het model toont aan dat slechts één op de vijf (21%) bedrijven zich bevindt in een van de hoogste twee wendbaarheidsniveaus: ‘synchronized’ of ‘agile’. 

Bijna de helft (45%) van de bedrijven valt onder de categorie ‘in motion’. Daarmee zijn ze halverwege hun overgang naar een wendbare organisatie. Een derde (34%) van de bedrijven bevindt zich nog op de laagste twee niveaus: ‘static’ of ‘disconnected’. 

Waarom is wendbaarheid zo belangrijk?

“Hoewel weinig organisaties wendbaarheid volledig omarmd hebben, is de noodzaak om wendbaar te worden nog nooit zo duidelijk geweest. Het gaat niet alleen om overleven. Het draait ook om succesvol zijn, en om dat te bereiken moeten bedrijven de cyclus van gelijke tred doorbreken om sneller te veranderen,” legt Phil Carter, IDC Chief Analist Europe, uit.

Bedrijven in de categorieën ‘agile’ en ‘synchronized’ hebben duidelijke voordelen. Bijna tweederde (65%) van de leidinggevenden in deze niveaus geeft aan te herstellen of weer te werken aan groei, vergeleken met iets minder dan een derde (30%) van de leiders in de lagere niveaus. 

“Het onderzoek laat een duidelijk verband zien tussen wendbaarheid en tastbare bedrijfsresultaten. Dat is cruciaal voor bedrijven die actief zijn in de dynamische COVID-economie. Van klantervaring tot time-to-market, we kunnen nu daadwerkelijk het verband aantonen tussen vergevorderde wendbaarheid en betere bedrijfsresultaten”, aldus Chris Pope, VP Innovation bij ServiceNow.

Volgens Pope is wendbaarheid geen eindbestemming, maar een reis. “De meerderheid van de Europese bedrijven loopt niet voor of achter, maar bevindt zich in de middenmoot. Ze zijn begonnen, maar hebben er nog niet het maximale uitgehaald. Aangezien slechts één op de vijf Europese bedrijven zich op dit moment in een vergevorderd stadium van de transitie bevindt, is er een enorm potentieel om elk onderdeel van hun organisatie wendbaar te maken.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home