Amazon moet nog flink aan de bak om hun werking af te stemmen op de Europese Digital Markets Act (DMA) en Digital Services Act (DSA).
EU-topman Gerard de Graaf heeft een niet mis te verstane waarschuwing gemaakt aan het adres van Amazon. Volgens de Graaf moet Amazon nog flink wat inspanningen leveren om te voldoen aan twee Europese maatregelen, de Digital Services Act (DSA) en Digital Markets Act (DMA). In een gesprek met de Financial Times sprak de Graaf over een ‘work in progress’.
Inspanningen nog niet voldoende
Amazon gaf recent aan dat het veranderingen zou aanbrengen in de manier van dataverwerking bij third-party verkopers. Dat was deel van een overeenkomst met de Europese Commissie nadat die laatste twee mededingingsonderzoeken was gestart in 2019 en 2020. Voor Gerard de Graaf zijn de genomen maatregelen lang niet voldoende. “Het is een ‘work in progress’ en lang niet het einde van de discussie”, aldus de Graaf.
De invoering van de Digital Markets Act was aanvankelijk voorzien in oktober. Die deadline is opgeschoven naar het voorjaar van 2023. “We zullen bij de implementering van de DMA bekijken of de praktijken van Amazon in de lijn liggen van de Europese verwachtingen”, zei de Graaf tijdens de inhuldiging van het EU-kantoor in San Francisco. De EU wil met het kantoor een betere dialoog rond DMS en DSA op gang brengen met grote bedrijven zoals Amazon, Google, Meta en Microsoft.
lees ook
WhatsApp weigert privacyregels van chatberichten te verlagen
Grote bezorgdheid bij Amazon
In eerdere interviews gaf de Graaf aan dat hij rechtszaken verwachtte tegen de invoering van DMA en DSA. Toch hoopt de EU-topman op een meer samenwerkende houding van de grote bedrijven. Net daarom heeft de EU een kantoor geopend in Silicon Valley. “Het moet helpen om misverstanden te voorkomen tussen VS en EU rond de regelgeving”, aldus de Graaf.
De reactie van Amazon op de uitlatingen van Gerard de Graaf volgde snel. In een verklaring schrijft het bedrijf te vrezen dat de wetten oneerlijk zijn ten opzichte van Amazon en enkele andere Amerikaanse bedrijven. Amazon wijst tegelijk op het feit dat het zich constructief engageert met de Europese Commissie om de bezwaren aan te pakken. Op die manier wil Amazon werkzijn blijven op de Europese markt.