De Europese Commissie heeft Google een statement met tegenkantingen gestuurd, in verband met eventueel misbruik van hun positie wat betreft het tonen van online advertenties.
Volgens de EU misbruikt Google zijn unieke positie wat betreft het tonen van online advertenties. De Europese Commissie stuurde het Amerikaanse bedrijf een statement met tegenkantingen, omdat Google het mededingingsrecht binnen de Unie niet zou respecteren.
Advertentiezorgen
Het zit er wel vaker bovenarms op tussen Google en de Europese Commissie. Deze keer draait het rond vermoedelijke concurrentievervalsing. De Commissie stuurde het statement naar aanleiding van een onderzoek dat twee jaar geleden begon. Dat focuste op Google’s advertentietak, die tools voorziet om advertentieruimte op websites te verkopen.
De voornaamste zorg van Europa is dat de tech-gigant zijn positie misbruikt om de eigen diensten te favoriseren. Volgens EU-topvrouw Margrethe Vestager bracht Google zo mogelijk schade toe aan de concurrentie, maar benadeelt het bedrijf met zijn manier van werken ook de websites waarop de ads verschijnen. Kosten voor adverteerders zouden bovendien blijven stijgen. Als de bevindingen van het onderzoek kloppen, zijn de praktijken van Google illegaal onder Europese regels, bevestigde Vestager nog.
De vier pijlers
Google’s aanpak voor het tonen van advertenties draait rond vier clouddiensten. Eerst is er DFP, waarmee websites hun advertentieruimte kunnen managen. Voor adverteerders biedt het Amerikaanse bedrijf Google Ads en DV 360 aan. Beiden vergemakkelijken het om online advertentieruimte aan te kopen. De vierde pijler is het platform AdX, een soort online veiling waar adverteerders kunnen bieden op advertentieruimte.
Vooral AdX is een doorn in het digitale oog van Europa. De Europese Commissie beschouwt het platform als een oneerlijk voordeel dat Google heeft tegenover de concurrentie, door zijn dominante marktpositie.
Via DFP kunnen websites hun advertentieruimte aanprijzen op AdX en gelijkaardige diensten. De service met het hoogste bod, die wint. Volgens de EU verzamelde Google data over de voorstellen van hun concurrenten. Bovendien zou het bedrijf Google Ads en DV360 misbruiken door beide systemen vooral voorstellen van AdX naar adverteerders te laten sturen.
lees ook
Lancering Google Bard AI-chatbot tijdelijk uitgesteld in de EU
Eventuele gevolgen
Normaal gezien eist de EU dat bedrijven die zich niet aan het mededingingsrecht houden, hun manier van werken veranderen; om wel binnen die regels te opereren. Maar de rol van Google in de aan- en verkoop van advertentieruimtes is volgens de Europese Commissie te groot om het daarbij te houden.
Een suggestie die intussen werd geopperd, is dat Google dat deel van zijn business zou afstoten, maar dat is voorlopig niet meer dan dat, een suggestie.
Zelf weerlegt Google natuurlijk de bevindingen van de Commissie. Het bedrijf kan in verschillende onderdelen van deze zaak nog legaal weerwerk bieden. Het verleden indachtig, zal Google dat zeker niet laten.
Eerder dit jaar kwam de tech-reus al op gelijkaardige wijze in het nieuws, maar dan specifiek in Duitsland.