De Europese Commissie onderzoekt of Alphabet, Apple en Meta zich wel aan de bepalingen van de DMA houden. Voor de drie giganten heeft de Commissie concrete vermoedens over mislopen verplichtingen.
De Europese Commissie heeft een onderzoek gestart naar Alphabet, Apple en Meta in het kader van de Digital Markets Act. Met die Digital Markets Act (DMA) heeft Europa wetgeving waarmee het internetgiganten kan verplichten om zich aan regels rond eerlijke concurrentie te houden. Naast vele andere bepalingen omvat de DMA bepalingen rond hoe een bedrijf de keuzes van gebruikers moet respecteren, hen niet onbewust in een richting mat stuwen, en zijn dominantie niet mag gebruiken om de eigen diensten te bevoordelen. De drie partijen zouden zich niet aan de regels houden, ook al zijn die na maanden van waarschuwing sinds 7 maart officieel van kracht.
Alphabet en Apple
Alphabet en Apple zouden zich mogelijk schuldig maken aan twee overtredingen. Eerst en vooral onderzoekt de commissie of het moederbedrijf van Google en de iPhone-specialist de regels rond steering wel respecteren. De twee partijen moeten ontwikkelaars toestaan om klanten via hun apps naar oplossingen buiten de app store te sturen, zonder dat ze daarbij geld verschuldigd zijn aan Google of Apple. Beide partijen, verantwoordelijk voor respectievelijk Android en iOS, leggen echter nog heel wat beperkingen op.
Alphabet zou verder zijn Google-zoekmachine misbruiken om eigen diensten zoals Google Shopping en Google Flights een voorkeursbehandeling te geven. De DMA bepaalt echter dat Google als zogenaamde poortwachter derde partijen niet mag discrimineren.
Apple van zijn kant heeft het moeilijk met de keuzes van zijn gebruikers, dus is het handiger om ze niet te laten kiezen. Wie eenvoudig bepaalde applicaties wil verwijderen van iOS, of instellingen wil aanpassen, kan dat niet. Het keuzescherm voor de browser is hier een focuspunt.
In de marge laat de EU z’n oog nog vallen op de nieuwe betaalstructuur van Apple en de voorwaarden verbonden aan appwinkels van derden. Hierover is echter nog geen concreet onderzoek gestart.
Meta
Tot slot kijkt de Commissie naar Meta. “Ga akkoord met de voorwaarden of betaal ons maandelijks geld”, blijkt geen waterdichte strategie. Meta implementeerde een prijzige abonnementsformule voor gebruikers die niet akkoord zijn met bepaald gebruik van hun data. Een opt-out zonder kredietkaart, kan niet. De EU redeneert dat er zo geen echt alternatief bestaat voor de opgelegde voorwaarden.
Met Facebook Messenger zit alles nog niet snor, maar Meta heeft een beredeneerd verzoek tot uitstel ingediend voor overeenstemming met de DMA voor dat specifieke geval en de Commissie heeft dat aanvaard.
De Commissie laat nog weten dat ze ook naar Amazon kijkt. Daar vraagt de EU zich af of de webwinkel de eigen producten geen voorkeursbehandeling geeft. Een formeel onderzoek is hier nog niet gestart.
Boetes
Alle betrokken bedrijven moeten documenten bijhouden die relevant kunnen zijn voor het onderzoek. De Europese Commissie heeft aan dat het van plan is het onderzoek binnen de twaalf maanden af te ronden. Vervolgens krijgen de poortwachters te horen wat de commissie van hen verwacht. Bij duidelijke inbreuken kan de EU miljardenboetes opleggen van tien procent van de totale wereldwijde jaaromzet bij een eerste inbreuk. De EU schrikt niet terug van dergelijke boetes en zadelde Apple begin maart nog op met een rekening van 1,8 miljard euro voor anticompetitief gedrag.