EU beschuldigt Apple formeel van niet naleven DMA

De Europese Commissie heeft Apple er formeel van beschuldigd de regels rond eerlijke concurrentie in de Digital Markets Act aan zijn laars te lappen. Apple heeft de twijfelachtige eer het eerste grote techbedrijf te zijn dat zich onder de DMA moet verantwoorden.

De Europese Commissie beschuldigt Apple ervan de regels van de Digital Markets Act (DMA) niet na te leven. De boete daarvoor kan oplopen tot tien procent van de wereldwijde jaaromzet. De klacht van de commissie komt niet als een verrassing: vorige week circuleerden er al geruchten over de actie in de wandelgangen.

Wel of niet sturen

Concreet heeft het eerder gestarte vooronderzoek van de Commissie uitgewezen dat de regels die Apple oplegt in zijn App Store in strijd zijn met de DMA. Ze zouden ontwikkelaars beletten om klanten vrij naar alternatieve kanalen te sturen waarop content te vinden is. De EU bestempelde Apple als een poortwachter volgens de DMA, wat impliceert dat het bedrijf een voldoende grote impact heeft op een breed ecosysteem dat het openheid moet garanderen.

De zogenaamde steering-regels in de DMA moeten ervoor zorgen dat het ecosysteem van poortwachters voldoende open is, en dat ontwikkelaars de appwinkel van een partij zoals Apple mogen gebruiken zonder restricties op reclame en doorverwijzingen naar zaken buiten het Apple-ecosysteem. Zo moet een muziekdienst bijvoorbeeld vrij kunnen doorverwijzen naar een abonnementsformule op de eigen website, vrij van commissie verschuldigd aan Apple.

Visie van de Commissie

De Europese Commissie neemt aanstoot aan de voorwaarden die Apple oplegt aan ontwikkelaars. In haar vooronderzoek stelt de commissie volgende zaken vast (nadruk door EU):

  • Geen van deze zakelijke voorwaarden staat ontwikkelaars toe om hun klanten vrij te sturen. Ontwikkelaars kunnen bijvoorbeeld geen prijsinformatie in de app verstrekken of op een andere manier met hun klanten communiceren om aanbiedingen te promoten die beschikbaar zijn op alternatieve distributiekanalen.
  • Onder de meeste zakelijke voorwaarden die beschikbaar zijn voor app-ontwikkelaars, staat Apple sturen alleen toe via link-outs. Dat wil zeggen dat app-ontwikkelaars een link in hun app kunnen opnemen die de klant doorverwijst naar een webpagina waar de klant een contract kan afsluiten. Het link-out proces is onderworpen aan verschillende door Apple opgelegde beperkingen die app-ontwikkelaars ervan weerhouden om te communiceren, aanbiedingen te promoten en contracten af te sluiten via het distributiekanaal van hun keuze.
  • Hoewel Apple een vergoeding kan ontvangen voor het faciliteren via de App Store van de eerste werving van een nieuwe klant door ontwikkelaars, gaan het bedrag dat Apple in rekening brengt verder dan wat strikt noodzakelijk is voor een dergelijke vergoeding. Apple brengt ontwikkelaars bijvoorbeeld een vergoeding in rekening voor elke aankoop van digitale goederen of diensten die een gebruiker doet binnen zeven dagen na een link vanuit de app.

De Europese Commissie heeft haar voorwaardelijke bevindingen overgemaakt aan Apple. Het onderzoek blijft nu lopen, en Apple krijgt de kans om zich te verdedigen. Daarbij kan Apple de conclusies van de EU onderzoeken en schriftelijk aanvechten met een onderbouwd antwoord.

Act Different

“De nieuwe slogan van Apple zou Act Different moeten zijn”, zegt Eurocommissaris voor de interne markt Thierry Breton, verwijzend naar de Think Different-marketingcampagne. “Vandaag nemen we verdere stappen om ervoor te zorgen dat Apple de DMA-regels naleeft. We hebben redenen om aan te nemen dat de App Store regels, die app ontwikkelaars niet toestaan om vrijuit te communiceren met hun eigen gebruikers, in strijd zijn met de DMA.”

Op 25 maart is de procedure officieel van start gegaan met het vooronderzoek. Een finale beslissing volgt in principe binnen de twaalf maanden.

De Europese Commissie is intussen een derde vooronderzoek gestart naar de praktijken van Apple en hun overeenstemming met de DMA, dit keer met de focus op appwinkels van derden.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home