In het World FinTech Report wijst Capgemini een wereldwijde beweging naar fintechspelers, maar tegelijk is er een heel sterk vertrouwen in primaire banken met een zekere honkvastheid als gevolg.
Het rapport vroeg aan 8.559 bankklanten wereldwijd (38% Europa), waaronder 68% tussen 25 en 60 jaar, hoe bereid ze waren om over te stappen naar nieuwe fintechoplossingen vandaag. Een verrassende 25% reageerde hierop dat het bereid is om bankproducten van opkomende spelers te proberen.
De belangrijkste redenen volgens hen zijn een snellere levering van diensten, een persoonlijk aanpak, problemen die snel worden opgelost en een mobile first-aanpak die overal toegankelijk is. Heel wat traditionele banken scoren vandaag niet altijd even goed op bepaalde onderdelen. In Europa vinden 28% van de ondervraagden dat het oplossen van probleem het grootste pijnpunt is vandaag, gevolgd door het geven advies (26%), transparantie van informatie rond financiële producten (25%), betalingen (22%) en het nakijken van hun accountstatus en historiek (21%).
Honkvaste klanten
Het is opvallend dat ondanks de lange lijst met klachten toch 80% van de Europese klanten zijn primaire traditionele bank vertrouwt voor financiële noden en advies en dat het in de toekomst niet wil wisselen naar een andere bank. Daarin zijn we meer honkvast dan het wereldwijde gemiddelde van 75%. Dat neemt niet weg dat we digital-only banken de rug toekeren. Uit het onderzoek blijkt dat 61% wel open staat om het te proberen, op voorbehoud dat die wordt geopereerd door hun primaire bank.
Europese klanten blijken weinig problemen te hebben met het delen van hun data met een digitale bank. 20% wil alle data delen met zijn of haar bank, terwijl 37% dat liever doet zonder derde partijen ertussen. 28% wil dan weer enkel zijn data delen wanneer het duidelijk wordt gemaakt hoe het wordt gebruikt. 16% wil geen data delen met een digitale bank, wat iets hoger ligt dan het wereldwijde gemiddelde van 14%.
Struikelblokken vermijden
Capgemini geeft tenslotte ook advies rond traditionele struikelblokken die digitale banken moeten vermijden of overkomen:
- Wees geen copycat en identificeer je eigen niche. Bij voorkeur is dat een nieuwe geografie of een nieuw klantensegment. 40% van de EU-banken vindt een druk marktsegment nefast richting succes.
- Zorg voor een degelijke financiële fundering over minimum vier tot vijf jaar. 43% van de Europese banken vinden zo’n planning een uitdaging.
- Accepteer het lot dat je strategisch moet kannibaliseren. 30% van de banken vindt zo’n aanpak nefast, maar die mening moeten ze naast zich neerleggen.
- Voorkom een clash van culturen tussen de traditionele en de digitale bank. In het rapport blijkt dat 38% van de EU-banken worstelt met culturele frictie tussen de hoofdbank en de digitale entiteit.